пятница, 6 июня 2014 г.

ლუისის მოდელი განმარტავს მსოფლიოს ყველა კულტურას /The Lewis Model Explains Every Culture In The World


მსოფლიოში მოგზაურმა, ბრიტანელმა ლინგვისტმა - რიჩარდ ლუისმა, რომელიც ათ ენაზე საუბრობს, მიიჩნია, რომ საკმარისი გამოცდილება ჰქონდა იმისათვის, რომ მსოფლიო კულტურების სქემა შეედგინა.
ბევრი ფიქრობს, რომ ეს მისი მიგნებაა, რადგან მის სახელს ეკუთვნის წიგნი სახელწოდებით - When Cultures Collide, რომელიც ამჟამად უკვე მესამედ გამოიცა და მას შემდეგ, რაც 1996 წელს პირველად Wall Street Journal-ში გამოქვეყნდა სახელწოდებით - ,,ავტორიტეტული გზამკვლევი-რუკა მსოფლიო ეკონომიკაში", ერთ მილიონზე მეტი ეგზემპლარი გაიყიდა.
ლუისი ქვეყნებს სამ კატეგორიად წარმოგვიდგენს:
სწორხაზოვანი-აქტივობის - ისინი, ვინც გეგმავენ, ადგენენ გრაფიკს, ორგანიზებას უკეთებენ, თანმიმდევრულად მიჰყვებიან ქმედებების ჯაჭვს, ერთ ჯერზე მხოლოდ ერთ საქმიანობას ეწევიან. ამ ჯგუფში შვედები და გერმანელები შედიან.
მულტი-აქტივობის - სიცოცხლით აღსავსე, მხიარული, ლაპარაკის მოყვარული ხალხი, რომელიც ერთდროულად რამდენიმე საქმეს აკეთებს, საკუთარ პრიორიტეტებს არა დროის გრაფიკის მიხედვით ადგენს, არამედ იმ აუცილებლობის მიხედვით, რომელიც ამათუიმ შემთხვევასთანაა დაკავშირებული. იტალიელები, ლათინური ამერიკის ხალხები და არაბები შეადგენენ ამ ჯგუფს.
რეაქტიული - პრიორიტეტს ანიჭებენ ზრდილობას, თავაზიანობას და პატივისცემას, თანამოსაუბრეს წყნარად და მშვიდად უსმენენ, მეორე მხარის წინადადებასა და შეთავაზებაზე ფრთხილად რეაგირებენ. ამ გრუფში ჩინელები, იაპონელები და ფინელები არიან.

www.sciencelib.ge

The Lewis Model Explains Every Culture In The World

A world traveller who speaks 10 languages, British linguist Richard Lewis decided he was qualified to plot the world’s cultures on a chart.
Many people think he nailed it, as his book “When Cultures Collide,” now in its third edition, has sold more than one million copies since it was first published in 1996 and was called “an authoritative roadmap to navigating the world’s economy,” by the Wall Street Journal.
Lewis plots countries in relation to three categories:
Linear-actives — those who plan, schedule, organise, pursue action chains, do one thing at a time. Germans and Swiss are in this group.
Multi-actives — those lively, loquacious peoples who do many things at once, planning their priorities not according to a time schedule, but according to the relative thrill or importance that each appointment brings with it. Italians, Latin Americans and Arabs are members of this group.
Reactives — those cultures that prioritise courtesy and respect, listening quietly and calmly to their interlocutors and reacting carefully to the other side’s proposals. Chinese, Japanese and Finns are in this group.
He says that this categorization of national norms does not change significantly over time:
The behaviour of people of different cultures is not something willy-nilly. There exist clear trends, sequences and traditions. Reactions of Americans, Europeans, and Asians alike can be forecasted, usually justified and in the majority of cases managed. Even in countries where political and economic change is currently rapid or sweeping (Russia, China, Hungary, Poland, Korea, Malaysia, etc.) deeply rooted attitudes and beliefs will resist a sudden transformation of values when pressured by reformists, governments or multinational conglomerates.
Here’s the chart that explains the world:

Richard lewis model

Some more details on the categories:
Lewis model
The point of all of this analysis is to understand how to interact with people from different cultures, a subject in which Richard Lewis Communications provides coaching and consultation.
“By focusing on the cultural roots of national behaviour, both in society and business, we can foresee and calculate with a surprising degree of accuracy how others will react to our plans for them, and we can make certain assumptions as to how they will approach us,” Lewis writes.
Please Share it! :)

Комментариев нет:

Отправить комментарий