„მოციქულ პავლეს მსგავსი ფართო თვალსაწიერის მქონე წინამძღოლები რომც გამოჩნდნენ, მილიონობით შეზღუდული კონსერვატორი რაღას იზამს?“
ანტონ კარტაშევი [1]
როგორი იქნება იმ ადამიანთა საუკუნო ხვედრი, რომლებიც ისტორიულად არ იცნობდნენ ქრისტეს, არაფერი გაეგოთ მის შესახებ, მაგრამ რომლებიც ზნეობრივად და უზენაესი ღვთაებრივი ძალის მიმართ მოწიწების გრძნობით ცხოვრობდნენ? რას გვაუწყებენ ამის შესახებ ეკლესიის წმ. მამები?
ზოგიერთის აზრით, წარმართებს, როგორც ეკლესიის გარეთ მყოფ ადამიანებს, არ გააჩნიათ ცხონების არავითარი შანსი, რადგან ისინი არ იცნობენ ლოგოსს, განხორციელებულ ღვთის სიტყვას ანუ მაცხოვარ იესო ქრისტეს. მაგრამ დავიწყოთ იქიდან, რომ წარმართები ისეთივე ადამიანები არიან, როგორც ისინი, ვინც ეკლესიის საზღვრებში მყოფებად ითვლებიან და როგორც წმ. წერილი გვაუწყებს, ღმერთი სიყვარულია – სიყვარული, რომელსაც არ შეუძლია არ სურდეს ყველა ადამიანის გადარჩენა. ადამიანს, რომელსაც ტრანსცენდენტური ღვთაებრივი არსების რწმენა აქვს, სწორედ ამ რწმენის მიხედვით აცნობიერებს და წარმართავს თავის შინაგან ცხოვრებას. რწმენის ქონა ნიშნავს აღიარებდე შემოქმედის არსებობას და ცხოვრობდე მისი კანონების თანახმად. რწმენა, რომელიც არ აღიარებს ღვთაებრივ საწყისს, არ წარმოადგენს რწმენას. რამდენადაც ცდილობენ ადამიანები მათში ბუნებრივად ჩადებული ღვთაებრივი მცნებების დაცვას, იმდენად არიან ისინი ახლოს შემოქმედთან და იმდენად წარმართავს მათ უფალი. შესაძლოა ზოგიერთი წარმართი ისევე ზნეობრივად ცხოვრობდა, როგორც, მაგალითად, ქრისტიანები, ან გაცილებით უკეთესადაც [2]. ადამიანები კი ზნეობრივ ცხოვრებას ეწევიან ან უფლის წინაშე, ან მხოლოდ ადამიანთა დასანახად. გარეგნულად პირველი მეორის მსგავსია, მაგრამ შინაგანად ისინი მკვეთრად განსხვავდებიან: პირველი მოსაწონია ღვთისათვის, მეორე – არა. თუკი ადამიანი იმიტომ არ მტრობს სხვა ადამიანს, რომ ეს ეწინააღმდეგება ღვთის მცნებას, იგი ბოროტებისაგან თავს იკავებს სულიერი მოტივებით, მაგრამ ვინც უსამართლო ქცევაზე უარს ამბობს მხოლოდ იმის გამო, რომ სხვების თვალში კეთილი ადამიანის სახელი მოიპოვოს ან რაიმე პირადი სარგებელი მიიღოს, იგი მოქმედებს მიწიერი ინტერესებით. ეს ადამიანი, ეკლესიის მამათა სწავლებით, ვერ ჩაითვლება უფლის მცნების აღმსრულებლად.
მართალია, წარმართებისთვის ჭეშმარიტი ღვთის რწმენა (ღვთივგამოცხადებული რელიგია) პირდაპირი გზით არ ყოფილა გამჟღავნებული, როგორც ეს ებრაელებთან მიმართებაში მოხდა, მაგრამ წარმართები შინაგანად, ინტუიციით ხვდებოდნენ ამგვარი ღმერთის არსებობას (ამის დამადასტურებლად შეიძლება ასევე ჩაითვალოს მათ მიერ აგებული, პავლეს სიტყვით, „უცნობი ღმერთის“ სამსხვერპლო). ამგვარ უხილავ ღმერთთან ისინი თავისებური ურთიერთობის დამყარებას ცდილობდნენ. ამ ურთიერთობას ძალზედ საინტერესო ანალოგიით გადმოსცემს, მაგალითად, ცნობილი რუსი თეოლოგი, ალექსი ოსიპოვი: „თოჯინასთან მოთამაშე გოგონამ არ იცის როგორ იბადება ბავშვი, მაგრამ თქვენ მას ვერაფრით წაართმევთ ამ თოჯინას. ეს იმიტომ, რომ მასში ინტუიციის დონეზეა ჩადებული დედობის იდეა. ასევე არსებობს ყველა ჩვენთაგანში ღმერთთან შეხვედრის ინტუიცია, უნარი იმისა, რომ შეგვიძლია მასთან ურთიერთობა და ეს ინტუიცია ადამიანების მიერ ვლინდება სხვადასხვა წარმოდგენების, ფორმებისა თუ სურათების საშუალებით. წარმართობა – ეს არის თოჯინასთან მოთამაშე გოგონა” [3]. ასევე საინტერესოდ მსჯელობს ამ მხრივ მიტროპოლიტი ანტონი ბლუმიც: „ღმერთის გამოგონება არავის შეუძლია და ამიტომაც ყველა რელიგია, რომელიც ღმერთზე საუბრობს, საუბრობს ღმერთის უშუალო განცდიდან გამომდინარე. ეს გამოცდილება შეიძლება ძალიან არასრული იყოს, მაგრამ ის რეალურია… ვფიქრობ, დედამიწაზე არ არსებობს ერთი ადამიანიც კი, რომელიც არ დაცემულა მუხლებზე ცოცხალი ღმერთის წინაშე, რომლის სიახლოვეც მან იგრძნო. თუმცა შემდგომ, თავის ამ გამოცდილებას როგორ გამოხატავს იგი გონების საშუალებით, როგორ ფორმებს მისცემს მას, როგორ განმარტავს მას, აი, აქ შეიძლება დაიწყოს გადახრები, შეცდომები… მაგრამ საწყისი გამოცდილება ყოველთვის რეალურია“ [4].
მართლაც მრავალფეროვანია რელიგიური ქცევების ის ფორმები, რომლებსაც წარმართები ავლენდნენ თავისი შინაგანი რწმენის გამოსახატავად. ერთ-ერთ ასეთ საინტერესო ფორმაზე მიუთითა, მაგალითად, კათოლიკოს-პატრიარქმა ილია II ერთ-ერთ თავის ქადაგებაში: „წარმართებს, რამდენადაც მათთვის აღსარება უცნობი იყო, ასეთი წესი ჰქონდათ: გადიოდნენ ზღვის სანაპიროზე, თავიანთ ცოდვებს ზღვის ტალღებს უყვებოდნენ და სწამდათ, რომ ტალღები მათ ცოდვებს წაიღებდა“ [5].
საინტერესოა, არსებობდნენ თუ არა რჩეული ერის გარეთ ღვთისთვის სათნო წარმართები? მათ შესახებ თავად წმ. წერილი საუბრობს. ასეთები იყვნენ, მაგალითად:
1) იობი, რომელსაც წმ. წერილი ახასიათებს, როგორც „უბიწოს, სამართლიანსა და ღვთისმოშიშს“ (იობი 1,1). ამიტომ ეკლესია სამართლიანად განუკუთვნებს იობს ძველი აღთქმის მართალთა რიცხვს.
2) მელქისედეკი, რომელიც იყო სალიმის მეფე და ამავე დროს „უზენაესი ღმერთის მღვდელი“ (შეს. 14,18). მოციქული პავლე მელქისედეკს უწოდებს ღვთის ძის მსგავსს და მღვდლად შთენილს სამარადისოდ (ებრ. 7,3). ასევე საყურადღებოა პავლე მოციქულის სიტყვები, რომლის მიხედვითაც ადამიანი შეიძლება საერთოდ არ იყოს ფორმალურად, მემკვიდრეობითი ხელდასხმით დადგენილი მღვდელი და ამ „ჯაჭვისაგან“ სრულიად დამოუკიდებლად იყოს ღვთისაგან მღვდლად კურთხეული: „სრულყოფა რომ ლევიტელთა მღვდლების მეშვეობით მიიღწეოდეს, რაღა საჭირო იქნებოდა მელქისედეკის წესისამებრ აღმდგარიყო სხვა მღვდელი და არა აარონის წესისამებრ წოდებულიყო?“ (ებრ. 7,11).
3) იათორი, მიდიამელი (ანუ არაიუდეველი) მღვდელი, მოსეს სიმამრი (გამოს. 2,16).
4) საბას დედოფალი (3 მეფ. 10,1; 2 ნეშტ. 9,1), რომელიც ცხოვრობდა და მეფობდა ეთიოპიაში. ნეტარი თეოდორიტეს აზრით, იგი ყველა იმ წარმართის განსახიერებას წარმოადგენდა, რომლებიც, იმყოფებოდნენ რა რჯულის გარეთ, ქრისტესკენ მოისწრაფვოდნენ [6].
5) რაქაბ მეძავი (ისუ ნავე 2,1; 6,25), რომელზეც იაკობ მოციქული შემდეგს ამბობს: „განა რწმენით არ გამართლდა მეძავი რაქაბიც…?“ (იაკ. 2,25); მოციქული პავლეც იგივეს მოწმობს: „რწმენით მეძავი რაქაბი არ დაღუპულა…“(ებრ. 11,31).
6) სოლომონის მიერ ტაძრის კურთხევისას წარმოთქმულ ლოცვაში (3 მეფ. 8, 41-42) მოიპოვება ნათელი სიტყვები, საიდანაც ჩანს, რომ ისრაელის გარეთაც არსებობდნენ ჭეშმარიტი ღვთის თაყვანისმცემელნი.
7) ნეემანი, ასურელი მხედართმთავარი, რომელიც მოწიწებით თხოვდა შემწეობას უფლის წინასწარმეტყველს (4 მეფ. 5,1 და შემდ.).
8) წარმართული ქალაქის, ნინევიის მოსახლეობა, რომლებიც დაემორჩილნენ რა იონა წინასწარმეტყველს, ღრმა სინანული გამოხატეს, რითაც ღვთისაგან წყალობა მიიღეს (იხ. იონა III თავი).
9) კორნელიოს ასისთავი, რომელიც იყო წარმართი, მაგრამ რომლის ლოცვებიც შესმენილ იქნა უფლისაგან (საქმ. 10,31).
გარდა ამისა, „მაცხოვარი თავისი ამქვეყნიური მოღვაწეობის დროს წარმართებში ზოგჯერ ისეთ რწმენას ხედავდა, რომელსაც თვით ებრაელებშიც ვერ პოულობდა (მათ. 8,10), და რომ მოციქულთა ქადაგებით ქრისტეს ეკლესია სწრაფად იქნა დაფუძნებული წარმართული სამყაროს თითქმის ყველა მხარეში“ [7].
სამწუხაროდ, სათანადო ყურადღება არ ექცევა ხოლმე იმ ფაქტსაც, რომ წარმართებისთვის ასევე ხელმისაწვდომი იყო წმინდა წერილიც: ქრისტეს მოსვლამდე ორი საუკუნით ადრე ებრაულიდან ბერძნულად განხორციელდა წმ. წერილის თარგმანი (ე.წ. „სეპტუაგინტა“). ასე რომ, ამ დროიდან წარმართებისთვის უკვე ცნობილი ხდება ის ღვთაებრივი სიბრძნე, რომელსაც ღმერთი წმ. წერილით გადმოსცემს. ამას ძველი ეკლესიის მამებიც ადასტურებდნენ, თვით წარმართთა მოწმობების თანახმად, რომ ბევრი წარმართი სწავლული „იყენებდა და საზრდოობდა მოსესა და წინასწარმეტყველთა წიგნებით“ [8].
ამრიგად, ღვთის რჩეული ერის გარეთ სრულიად საკმარისი საშუალებები (შინაგანი რჯული და წმ. წერილი) არსებობდა იმისათვის, რომ ღვთის ნება აღესრულებინა და, ალბათ, სწორედ ამის საფუძველზეა მითითებული მოციქულთა საქმეებში, რომ „ყველა ხალხში მისი მოშიში და სიმართლის მოქმედი სათნოა მისთვის“ (საქმ. 10,35).
განსახილველ თემასთან დაკავშირებით, განსაკუთრებული ყურადღების ღირსია პავლე მოციქულის შემდეგი სიტყვები წარმართთა სინდისით გამართლების შესახებ:
„დიდებაი და პატივი და მშვიდობაი ყოველსა მოქმედსა კეთილისასა: ჰურიასა პირველად და მერმე წარმართსა, რამეთუ არა არს თუალთ-ღებაი ღმრთისა თანა. რამეთუ რომელთა იგი უსჯულოდ შესცოდეს, უსჯულოდცა წარწყმდენ, და რომელთა სჯულსა შინა შესცოდეს, სჯულითაცა ისაჯნეს. რამეთუ არა მსმენელნი სჯულისანი განმართლდენ წინაშე ღმრთისა, არამედ მყოფელნი სჯულისანი განმართლდენ. რამეთუ წარმართთა, რომელთა სჯული არა აქუნდა, ბუნებითსა მას სჯულსა ჰყოფდეს. ამათ, რამეთუ სჯული არა აქუს, თავისა თვისისა თვითსჯულ არიან: რომელნი გამოაჩინებენ საქმესა სჯულისასა დაწერილსა გულთა შინა მათთა თანამოწამებითა მათდა გონებისა მათისაითა, და შორის ურთიერთას გულისსიტყუანი შეასმენდნენ ანუ სიტყუას-უგებდენ დღესა მას, რომელსა სჯიდეს ღმერთი დაფარულსა მას კაცთასა მსგავსად სახარებისა…“ (რომ. 2, 10-16). (მოციქულის ამ ციტატას შეგნებულად ვიმოწმებ ძველქართულად, ვინაიდან, როგორც ცნობილია, წმ. წერილის თანამედროვე თარგმანი ჩვენი ფუნდამენტალისტებისთვის არ წარმოადგენს, მათივე განსაზღვრებით, „მადლმოსილ“ ტექსტს. ამრიგად, მოციქულის სიტყვების არაადეკვატურად გადმოცემასთან დაკავშირებული პრეტენზიები იმთავითვე იქნება აცილებული).
მიუხედავად მოციქულის ზემოთმოყვანილი მსჯელობის სრული სიცხადისა წარმართების ბუნებითი რჯულით (ანუ სინდისით) გამართლების შესაძლებლობის შესახებ, ის საკმაოდ უცნაური და აშკარად ტენდენციური ინტერპრეტაციების საგანი ხდება ზოგიერთი თანამედროვე ავტორის მხრიდან. მაგალითად, არქიმანდრიტი რაფაელი კარელინი წერს: „…პავლე მოციქული ამბობს, რომ წარმართები, რომლებმაც ვერ იცნეს ქრისტე, თავიანთი სინდისის კანონებით განისჯებიანო. მას არ უთქვამს ისინი ცხონდებიანო, სხვა შემთხვევაში რატომ მოვიდოდა ღმერთი ამქვეყნად? სინდისის მიხედვით განსჯა გარკვეულ მისაგებელსაც გულისხმობს“ [9].
შევეცადოთ გავარკვიოთ რამდენად მოეპოვება ამგვარ ახსნას საფუძველი ეკლესიის მამათა ტრადიციაში. მაგრამ სანამ მათ მემკვიდრეობას მივმართავდეთ, ყურადღებით დავუკვირდეთ თავად პავლე მოციქულისა და არქიმანდრიტ რაფაელის ძირითად გამოთქმებს. ეს უკანასკნელი წერს: „მას არ უთქვამს ისინი ცხონდებიანო“. პავლე მოციქული კი ცხადად წერს: „მყოფელნი სჯულისანი განმართლდენ. რამეთუ წარმართთა, რომელთა სჯული არა აქუნდა, ბუნებითსა მას სჯულსა ჰყოფდეს“ (რომ. 2, 13-14). ე.ი. წარმართები, რომლებიც ბუნებით რჯულს აღასრულებენ ღვთის წინაშე – „განმართლდებიან“! მოვუსმინოთ წმ. მამებსაც. პირველ რიგში, მივმართოთ წმ. წერილის უშუალოდ ამ ადგილის მათეულ ეგზეგეზას.
წმ. იოანე ოქროპირი: „მოციქულის მიერ უარიყოფება სხეულის წინადაცვეთა და აშკარად მიუთითებს თვით ცხოვრების აუცილებლობაზე. როდესაც ელინი ამის (წინადაცვეთის წესის, დ.თ.) გარეშე ცხონდება, ხოლო იუდეველი კი ამ წესთან ერთად ისჯება, მაშინ იუდეველობა უსარგებლო ხდება. ელინებში მოციქული გულისხმობს არა კერპთაყვანისმცემლებს, არამედ სათნოებებით მცხოვრებ წარმართებს (იგულისხმება ერთი ღმერთის თაყვანისმცემელი წარმართები, დ.თ.), რომლებიც თავისუფალნი არიან რჯულის წესებისაგან“ [10].
ნეტარი თეოფილაქტე ბულგარელიც იმეორებს ოქროპირის ამ მოსაზრებას: „აღიარებს რა (მოციქული, დ.თ.) იმ ფაქტს, რომ წარმართი დასჯილი იქნება ბოროტებისათვის, ამ აზრიდან ასევე გამოჰყავს ის დასკვნაც, რომ წარმართი დაჯილდოვებულიც იქნება სიკეთისათვის. (…) ელინებში გულისხმობს არა კერპთაყვანისმცემლებს, არამედ ღვთისთვის სათნოდ მცხოვრებ ადამიანებს, რომლებსაც არ გააჩნდათ (მოსეს, დ.თ.) რჯული. ასეთები იყვნენ: მელქისედეკი, იობი, ნინეველები, კორნელიოს ასისთავი და სხვა. (…) თუ საქმეების მიხედვით იუდეველსა და წარმართს შორის არ არის არავითარი განსხვავება, მაშინ არ არსებობს არავითარი დაბრკოლება, რომ ამ უკანასკნელს იგივე ხვედრი ერგოს, რაც პირველს“ [11].
ნეტარი თეოდორიტე კვირელი: „რჯული ითხოვს საქმეებს. ამიტომ თუ წინადაცვეთილს საქმეები არა აქვს, ხოლო წინადაუცვეთელს გააჩნია ისინი, მაშინ განა სამართლიანი არ იქნება, რომ შენ გეწოდოს ურჯულო, ხოლო მან კი მიიღოს შენი საპატიო სახელი და მას ეწოდოს არა წინადაუცვეთელი, როგორც შენ მიმართავ მას გასაკიცხად, არამედ წინადაცვეთილი, რომელმაც წინადაიცვითა სულის მანკიერება?“ [12].
სხვა ადგილას, კერძოდ, რომ. 3,1-ის განმარტებაში ნეტარი თეოდორიტე წერს: „…ზოგიერთი უცხოტომელ ხალხთაგან, შემკობილია რა ღვთისმოშიშებითა და სათნოებებით, ქებას იმსახურებენ ღვთისაგან…” [13].
წმ. თეოფანე დაყუდებული: „დავუშვათ წინადაუცვეთელმა აღასრულა რჯულის ყველა მოთხოვნა, ნუთუ იგი არ მიიღებს გამართლებას, როგორც წინადაცვეთილი? არა მხოლოდ გამართლდება, უფრო მეტიც, იგი განსჯის კიდეც წინადაცვეთილ ცოდვილს“ [14].
ასევე სხვა ადგილას წმ. თეოფანე წერს: „წარმართი განისჯება, და შემდეგ დაჯილდოვდება, ან დაისჯება. როგორც პირველ, ასევე მეორე შემთხვევაში მათი ხვედრი გადაწყდება იმ კანონის შესრულების, ან არშესრულების მიხედვით, რომელსაც თითოეული მათგანი აუცილებლად მიიჩნევდა საკუთარი თავისთვის. მოციქული შეუმჩნევლად მიდის თავის მთავარ აზრამდე – სულიწმინდის მადლის წინაშე იუდეველისა და წარმართის თანასწორობამდე“ [15].
ეპისკოპოსი ნიკანორი: „…როგორც იუდეველი შეიძლება წარმართზე უარესი იყოს თავისი ცხოვრებით, ასევე შეიძლება წინადაუცვეთელი წარმართი სჯობდეს იუდეველს თავისი ცხოვრებით და შესაბამისად შესაძლოა მან ღვთისაგან წყალობა მიიღოს, როგორც კარგმა იუდეველმა, რომელიც ამართლებს თავის მოწოდებას. ასეთი წარმართები თავისი ცხოვრებითა და რწმენით წარმოადგენენ ჭეშმარიტ ისრაელიანებს“ [16].
არქიმანდრიტი ირინეოსი: „მოციქული ამბობს, რომ თუმცა წარმართებს არ ჰქონიათ დაწერილი რჯული, მაგრამ არც ყოველგვარი რჯულის გარეშე ყოფილან დატოვებულნი. მათ გააჩნდათ ბუნებრივი რჯული, რომლითაც ისინი ხელმძღვანელობდნენ და აღასრულებდნენ ყველაფერს, რისი გაკეთებაც საჭირო იყო დაწერილი რჯულის მიხედვით, რადგან დაწერილი რჯული არაფრით არ განსხვავდება შინაგანი (ბუნებრივი) რჯულისაგან, სხვაგვარად როგორ შეძლებდნენ ისინი იმგვარი სათნოებების აღსრულებას, რომლებიც სრულიად ეთანხმება რჯულის მოთხოვნებს? ვინაიდან ბევრი მათგანი იყო ღვთისმოშიში, სამართლიანი, მოწყალე და ა.შ.” [17].
თანამედროვე ბიბლეისტთა კოლექტივის მიერ გამოცემული ნაშრომიდან რომაელთა მეორე თავის შესაბამისი ადგილის კომენტირებისას ვკითხულობთ: „წარმართებსაც გააჩნიათ რჯული, ამიტომ იუდეველებსა და წარმართებს შორის არ არის ისეთი დიდი სხვაობა, როგორც ეს იუდეველებს ეჩვენებოდათ. წარმართებს არ გააჩნდათ მოსეს რჯული, მაგრამ როდესაც ისინი თავისი ბუნებით რჯულისმიერს აღასრულებდნენ, ანუ უფლის რჯულისაგან იცავდნენ გარკვეულ ნორმებს (თავს იკავებდნენ მკვლელობისაგან, ქურდობისაგან, მრუშობისაგან, პატივს მიაგებდნენ მშობლებს და ა. შ.), ამით ამჟღავნებენ, რომ თავად წარმოადგენენ საკუთარი თავისთვის რჯულს. (…) პავლე მოციქული აქ გამოთქვამს თავის სწავლებას „ბუნებრივი გამოცხადების შესახებ“ (თავი 1) და შეგვახსენებს, რომ თითოეულმა ადამიანმა რაღაც იცის ღვთის ნების შესახებ“ [18]. ასევე ცოტა ქვემოთ აღნიშნული მკვლევარები წერენ: „…მოციქული პავლე იმის წარმოჩენას ცდილობდა, რომ იუდეველებს წარმართებთან შედარებით არავითარი უპირატესობა არ გააჩნიათ ღვთის სამსჯავროზე“ [19].
ანალოგიური აზრები შეგვიძლია ვიპოვოთ ეკლესიის მამათა არაეგზეგეტიკურ შრომებშიც. ქვემოთ ნაწილობრივ ვეყრდნობი ა. ოსიპოვის დასახელებულ ნაშრომს, რომელშიც კარგად არის თავმოყრილი ეკლესიის ზოგიერთი მამის შეხედულება ამ საკითხზე.
წმ. იუსტინე მარტვილი: „ისინი, რომლებიც ლოგოსის თანახმად ცხოვრობდნენ ქრისტიანები არიან, თუმცა ისინი უღმერთოებად მიაჩნდათ. ელინებს შორის ასეთები იყვნენ: სოკრატე, ჰერაკლიტე და მათი მსგავსნი, ხოლო ბარბაროსთა შორის: აბრაამი, ანანია, აზარია, მისაელი, ილია და ბევრი სხვა“ [20]. პროფესორი ოსიპოვი იქვე უთითებს, რომ „არცერთ წმ. მამას არ დაუყენებია ეჭვის ქვეშ წმ. იუსტინეს ეს აზრი“ [21].
წმ. იუსტინესთან სხვა მსგავსი გამონათქვამიც გვხვდება: „ყველაფერი, რაც კი ოდესმე კარგი უთქვამთ ფილოსოფოსებსა და კანონმდებლებს, ყოველივე ეს მათ მიერ გამოთქმულია ლოგოსის ჭვრეტის შედეგად, რომელიც არის ქრისტე“ [22].
კლიმენტი ალექსანდრიელი: „ელინებისათვის ფილოსოფია ქრისტესთან ისეთივე მიმყვანებელი იყო, როგორც რჯული იუდეველთათვის“ [23].
წმ. ირინეოს ლიონელი: „ქრისტე მოვიდა არა მხოლოდ მათთვის, რომლებმაც მისი ირწმუნეს, არამედ ყველა ადამიანისათვის, რომელთაც ქრისტეს ხილვა და მისი ხმის მოსმენა სურდათ” [24].
წმ. მაქსიმე აღმსარებლის აზრით, ხშირად წარმართებსა და ბარბაროსებს კეთილი არჩევანის გაკეთებაში სულიწმინდა ეხმარება, რომელიც მათში სინდისის სახით არის წარმოდგენილი. „მრავალს აღმოვაჩენთ უკიდურესად ბარბაროსულ და მომთაბარე ადამიანთა შორის, რომლებიც კეთილმშვენიერებას განიკუთვნებენ და ძველთაგანვე მათ შორის გაბატონებულ მხეცურ კანონებს უკუაგდებენ. აი, ამგვარად არის ყველაში სულიწმინდა“ [25]. შესაძლოა წმ. მაქსიმე ეყრდნობა სახარების სიტყვებს, რომელთა მიხედვითაც ქრისტეს ეწოდება „ნათელი ჭეშმარიტი, რომელიც განანათლებს ყველა კაცს, მომავალს ქვეყნად“ (ინ. 1,9).
არც წმ. კლიმენტი რომაელისთვის იყო, მაგალითად, სადავო წარმართებში სულიწმინდის მოქმედება, რომლის შემწეობითაც, მისი აზრით, წარმართები ქველ და საგმირო საქმეებსაც კი აღასრულებდნენ. თავის ერთ-ერთ ეპისტოლეში წმ. მამა მათ ამგვარ საქმეებზე საუბრობს: „…წარმართებისგანაც მოვიტანოთ მაგალითები: მრავალმა მეფემ და წინამძღოლმა, მინდობილმა მისნის ნათქვამს, უბედურების ჟამს სიკვდილს მისცა თავი, რომ საკუთარი სისხლით გადაერჩინათ სხვები. მრავალი გაშორდა თავის ქალაქს, რათა მეტად აღარ ყოფილიყო იქ მშფოთვარება…“ [26].
წმ. ბასილი დიდმა, როგორც ცნობილია, წარმართთა ქველი საქმეების აღწერას მთელი ტრაქტატიც კი მიუძღვნა ამგვარი სათაურით „ახალგაზრდებს იმის შესახებ, თუ როგორ მივიღოთ სარგებლობა წარმართული თხზულებებისგან“.
წმ. იოანე დამასკელის თქმით კი „გარეშე“ (ანუ არაქრისტიანულ) სიბრძნეში მართალია არის რაღაც მიუღებელი, მაგრამ მათგან შესაძლებელია „წმინდა ოქროს“ გამორჩევაც, რომლისგანაც „უდიდესი ძლიერების შეძენას შევძლებთ“[27].
წმ. გრიგოლ ღვთისმეტყველიც, მიუხედავად იმისა, რომ ზოგჯერ წარმართ ფილოსოფოსთა ცდომილებების შესახებ საუბრობდა, საქებარ სიტყვებს არ იშურებს მათ მიმართ. იგი ერთ-ერთი თავისი მოწაფისათვის დაწერილ პოემაში „სათნოების შესახებ“ (რუსულ თარგმანში მას ეწოდება „თავმდაბლობის, უმანკოებისა და თავშეკავების შესახებ“) იმის შესახებ საუბრობს, თუ როგორ შეუძლია ქრისტიანს საკუთარი თავის აღზრდა წარმართ ფილოსოფოსთა ცხოვრებასა და ქცევებში არსებული მაგალითებით [28]. აქვე საინტერესო უნდა იყოს ასევე წმ. იოანე ოქროპირის (რომელსაც ყველაზე ხშირად იმოწმებენ და არც თუ ისე უსამართლოდ, როგორც წარმართთა მძაფრ კრიტიკოსს) შემდეგი სიტყვები: „…თუ წმ. წერილიდან ვერ სწავლობთ, მაშინ იძულებული ვარ წარმართებისგან მოგიყვანოთ მაგალითები…“ [29].
ობიექტურობისათვის ისიც უნდა აღინიშნოს, რომ ეკლესიის ზოგიერთი ძველი მამა წარმართული სიბრძნეს გმობდა, როგორც ყოვლად უსარგებლოსა და გამოუსადეგარს მორწმუნე ადამიანისთვის. მაგალითად, როგორც უკვე ავღნიშნეთ, იოანე ოქროპირთან (იხ. მისი საუბარი მათეს სახარებაზე 1,4), მაკარი დიდთან (იხ. მისი 42 საუბარი) და სხვა. მაგრამ ამ გარემოების შესახებ შესანიშნავად მსჯელობდა არქიმ. პორფირის შემდეგ სიტყვებს: „…არც იმას ვმალავთ, რომ ზოგიერთი წმ. მამა ძველი ფილოსოფოსების მიმართ საკმაოდ შეურაცხმყოფელ გამოთქმებსაც არ ერიდებოდა. მაგალითად, იოანე ოქროპირი პლატონსა და სოკრატეს ზოგიერთი მცდარი აზრისთვის თითქმის შეშლილებს უწოდებს და ამბობს, რომ ისინი მხოლოდ ამაო დიდებას ეძიებდნენ და სხვა არაფერი აინტერესებდათ. ცხადია, ეს გადაჭარბებაა. წმინდა მამების უმეტესობა ქება-დიდებას ასხამს ძველ ფილოსოფოსებს ქრისტიანულ სწავლებასთან მიახლოებული სწავლებისთვის“ [30].
იგივე მოვლენაზე გასათვალისწინებელ შეფასებას გამოთქვამს პატროლოგი ედიშერ ჭელიძეც: „საზოგადოდ უნდა აღინიშნოს, რომ ეკლესიის მამათა დამოკიდებულება ანტიკური აზროვნებისადმი ხშირად მცდარად არის გაგებული. როდესაც ესა თუ ის საეკლესიო პირი უარყოფს, მაგალითად, გარეშე სიბრძნეს, უარყოფს, ჩვეულებრივ, იმ პირთა წინაშე, რომლებიც ხსენებულ სიბრძნეს საბოლოო ჭეშმარიტებად სახავენ“ [31]. სხვა ცნობილი პატროლოგისა და საეკლესიო მოღვაწის, ეპისკოპოს ილარიონ ალფეევის სამართლიანი მითითებით, სწორედ იმის გამო, რომ ეკლესიის მამათა უმრავლესობა ანტიკურ ფილოსოფიას განიხილავდა როგორც ქრისტიანული ჭეშმარიტებისაკენ მიმავალ გზას, „ძველი ქრისტიანული ტაძრების კარიბჭეებში მოწამეებისა და წმინდანების გვერდით გამოსახული იყო სოკრატე, პლატონი და არისტოტელე“ [32].
ამ საკითხთან დაკავშირებით ასევე არ შემიძლია არ დავიმოწმო ცნობილი ბერძენი თეოლოგის, იოანე კარმირისის ბრწყინვალე სიტყვები. იგი, ეყრდნობა რა აღმოსავლელი მამების ნააზრევს, მიუთითებს, რომ ღმერთი ასევე მოქმედებს ხილული ეკლესიის საზღვრებს გარეთაც: „არა მხოლოდ ქრისტიანები, არამედ არაქრისტიანებიც, ურწმუნოებიც და წარმართებიც შეიძლება გახდნენ წევრნი და მემკვიდრენი „ერთი სხეულისა და უფლის აღთქმის თანაზიარნი იესო ქრისტეში“ (ეფ. 3,6) – ეკლესიის მეშვეობით, რომელსაც ასევე წარმართები და არაქრიასტიანები შესაძლოა უხილავად მიეკუთვნებიან საკუთარი რწმენისა და მაცხოვნებელი მადლის მეშვეობით, რომელსაც ღმერთი უანგარო ძღვენის სახით ანიჭებს მათ, რამდენადაც პირველსაც და მეორესაც საეკლესიო ხასიათი აქვს“ [33].
განვაგრძოთ ეკლესიის მამათა ციტირება.
წმ. იოანე ოქროპირის აზრით, წარმართები დამნაშავენი არიან, რომ საკუთარი ფილოსოფოსებისათვის ყურის გდება არ სურდათ და რომ განსაჯეს სოკრატე, ანაქსაგორა, პითაგორელები და სხვები“ [34].
წმ. სერაფიმ საროველთანაც გვხვდება, მაგალითად, ამგვარი გამონათქვამი: „როგორც ებრაელ ერში, ასევე წარმართებშიც შენარჩუნებული იყო ღვთის ცოდნა“ [35].
პროფესორ ოსიპოვის მიერ დამოწმებულ წმ. სერაფიმეს ამ აზრს, ჩვენის მხრივ, დავუმატებდით იგივე მამის შემდეგ მსჯელობასაც: „არა ისეთი ძალით, როგორც საღვთო ერში, მაგრამ საღვთო სულის გამოვლინება წარმართებშიც ხდებოდა, რომლებიც არ იცნობდნენ ჭეშმარიტ ღმერთს, რადგან მათ შორისაც კი პოულობდა ღმერთი თავის რჩეულ ადამიანებს. ასეთები იყვნენ, მაგალითად, ქალწული წინასწარმეტყველები – სიბილები, რომლებმაც თავისი ქალწულობა, მართალია, უცნობ ღმერთს შესწირეს, მაგრამ მაინც ღმერთს, სამყაროს შემოქმედსა და ყოვლისმპყრობელს, სამყაროს განმგებელს, როგორადაც იგი წარმართებს ჰყავდათ წარმოდგენილი. ასევე წარმართი ფილოსოფოსები, რომლებიც, მართალია საღვთო ნათელს მოკლებულნი წყვდიადში დაეხეტებოდნენ, მაგრამ ეძებდნენ რა ჭეშმარიტებას, რომელიც ღვთისათვის დიდად მოსაწონია, შეეძლოთ ღვთისათვის მოსაწონი ამ ძიების გამო არ ყოფილიყვნენ უთანაზიარო საღვთო სულთან, ვინაიდან ნათქვამია: „წარმართები, რომლებიც ღმერთს არ იცნობენ, ბუნებით რჯულს და ღვთისთვის სათნო საქმეებს აღასრულებენ“ [36]. წარმართ წინასწარმეტყველ სიბილებთან დაკავშირებით ასევე დავიმოწმებდით მეორე საუკუნის მოღვაწეს, წმ. თეოფილე ანტიოქიელს, რომელსაც, მართალია, უკიდურესად უარყოფითი დამოკიდებულება ჰქონდა ზოგადად ანტიკური სიბრძნის მიმართ, მაგრამ უშუალოდ სიბილინურ ტექსტებს ჭეშმარიტ წინასწარმეტყველებებს უწოდებს [37].
წმ. თეოფანე დაყუდებული: „მიუკერძოებელია ღმერთი და თითოეულს განსჯის იმ კანონის მიხედვით, რომელიც აუცილებლად მიაჩნდა მას საკუთარი თავისთვის“ [38].
წმ. ნექტარიოს ოპტინელი: „უბრალო ინდუსი, რომელსაც სწამს უფლის და აღასრულებს მის ნებას, როგორც შეუძლია, გადარჩება; ხოლო ის, ვინც იცნობს ქრისტიანობას, მაგრამ მაინც ინდუისტური მისტიკური გზით მიდის, ვერა“ [39].
გარდა ამისა, ისიც უნდა აღინიშნოს, თუ რას ასწავლის ეკლესიის ესქატოლოგიური მოძღვრება ამ საკითხის შესახებ, არის თუ არა მასში რაიმე მინიშნება წარმართების სასუფეველში დამკვიდრების შესახებ? ამასთან დაკავშირებით, მაგალითად, ღვთისმეტყველების დოქტორს, სქემარქიმანდრიტ იოანეს (მასლოვი) აპოკალიფსიდან მოჰყავს ერთი საინტერესო ადგილი, რომელსაც იქვე უკეთებს კომენტარს: „მოციქული იოანე ღვთისმეტყველი წერს: „ვიხილე: და აჰა ერი ფრიადი, რომლისა აღრიცხუვად ვერვინ შემძლებელ იყო, ყოველთაგან წარმართთა და ტომთა და ერთა და ენათა, მდგომარენი წინაშე საყდრისა და წინაშე კრავისა შემოსილნი სამოსლითა სპეტაკითა…“ (აპოკ. 7,9). ამ სიტყვებიდან იმ დასკვნის გაკეთება შეიძლება, რომ ყველა ის ადამიანი, რომელიც აღასრულებს ღვთის ნებას, მიიღებს საუკუნო სიცოცხლეს“ [40].
რა საერთოა არქიმანდრიტ რაფაელსა და ეკლესიის მამებს შორის?
Комментариев нет:
Отправить комментарий