вторник, 21 июля 2015 г.

ერ­თ­მორ­წ­მუ­ნე (მტ)ერი




1912 წელს შო­რე­უ­ლი იერუ­სა­ლი­მის ან­გ­ლი­კა­ნუ­რი ეკ­ლე­სი­ის არ­ქი­დი­ა­კო­ნი თე­ო­დო­რე დოვ­ლინ­გი თა­ვის წიგ­ნ­ში "ეს­კი­ზე­ბი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის ის­ტო­რი­ი­დან" შე­წუ­ხე­ბუ­ლი წერს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის ბედ­ზე და კა­თო­ლი­კე მღვდლის - ად­რი­ან ფორ­ტეს­კი­უს სიტყ­ვებ­საც იმოწ­მებს: "ქარ­თ­ვე­ლი ერი და ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სია ერ­თი დარ­ტყ­მით გა­ნად­გურ­და." 200 წელ­ზე მე­ტი გა­ვი­და მას შემ­დეგ, რაც სა­ქარ­თ­ვე­ლო რუ­სე­თის ფორ­მა­ლურ თუ არა­ფორ­მა­ლურ ბა­ტო­ნო­ბას უმ­კ­ლავ­დე­ბა. დღე­საც, რუ­სე­თის გავ­ლე­ნის თე­მა უფ­რო აქ­ტუ­ა­ლუ­რია, ვიდ­რე საბ­ჭო­თა კავ­ში­რის დამ­ხო­ბის პირ­ველ წლებ­ში იყო.



სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მა­სე­ბი - და უკ­ვე პო­ლი­ტი­კუ­რი პი­რე­ბიც - არ­ჩე­ვანს აკე­თე­ბენ დღეს-დღე­ო­ბით სა­ქარ­თ­ვე­ლოს წი­ნა­შე მდგარ ყვე­ლა­ზე გა­მომ­წ­ვევ დი­ლე­მა­ზე: და­სავ­ლე­თი თუ რუ­სე­თი? - დი­ახ, ის­მის ასე­თი კითხ­ვა. ისი­ნი გა­ნი­ხი­ლა­ვენ და მსჯე­ლო­ბენ, თუ რა­ტომ არის ერ­თი ან მე­ო­რე უკე­თე­სი გზა ჩვე­ნი ქვეყ­ნის­თ­ვის, ვინ რო­მელ მხა­რე­საა, რო­მე­ლი პო­ლი­ტი­კუ­რი პარ­ტია რო­მელ გეზს ატა­რებს, არის თუ არა ჩვე­ნი სა­ზო­გა­დო­ე­ბა პრო-რუ­სუ­ლი? მსგავს მსჯე­ლო­ბებს და­სას­რუ­ლი არ უჩანს და ალ­ბათ არც გა­მო­უჩ­ნ­დე­ბა, სა­ნამ ჩვე­ნი ქვეყ­ნის ბე­დი ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით არ გა­დაწყ­დე­ბა. ამ სტა­ტი­ის მი­ზანს სუ­ლაც არ წარ­მო­ად­გენს იმის გარ­კ­ვე­ვა, თუ ვინ რო­მელ მხა­რე­ზეა, მაგ­რამ ვი­ნა­ი­დან ქვეყ­ნის ბე­დის გა­დაწყ­ვე­ტა დიდ­წი­ლად (თუ მთლი­ა­ნად არა) ისევ და ისევ ხალ­ხის ხელ­შია, აუცი­ლე­ბე­ლია, გა­დავ­ხე­დოთ სა­ქარ­თ­ვე­ლო-რუ­სე­თის ურ­თი­ერ­თო­ბის ის­ტო­რი­ას. სა­ქარ­თ­ვე­ლო­სა და "და­სავ­ლე­თის" ურ­თი­ერ­თო­ბის ის­ტო­რი­აც არ­სე­ბობს - სხვა­თა შო­რის, უფ­რო ძვე­ლიც - თუმ­ცა ეს სხვა დროს იყოს. პრო-რუ­სუ­ლად გან­წყო­ბი­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბის ძი­რი­თა­დი არ­გუ­მენ­ტე­ბი შე­იძ­ლე­ბა ამ ან­და­ზად გა­ა­ერ­თი­ა­ნო: შეჩ­ვე­უ­ლი ჭი­რი სჯო­ბია შე­უჩ­ვე­ველს. რუ­სე­თი ჩვე­ნი უშუ­ა­ლო მე­ზო­ბე­ლია, ამე­რი­კა კი ძა­ლი­ან შო­რე­უ­ლი, უცხო. რო­გორც ჩანს, მსგავ­სი გან­წყო­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში მე-19 სა­უ­კუ­ნე­შიც არ­სე­ბობ­და. მა­გა­ლი­თად, არ მოს­წონ­დათ ვა­ჟა-ფშა­ვე­ლა, რად­გან იგი თა­ვის წე­რილ­ში "ცო­ტა რამ ჩვე­ნის ცხოვ­რე­ბის ავ-კარ­გი­სა" წერს: "ინ­ტე­ლი­გენ­ცი­ამ მო­ი­გო­ნა ვი­თომ­და ახა­ლი აზ­რი: მე­ზო­ბელ ერ­თან კე­თი­ლი გან­წყო­ბი­ლე­ბა ვი­ქო­ნი­ო­თო. ერ­თი ჰკითხეთ, რო­დის არა ჰქო­ნია სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კე­თი­ლი გან­წყო­ბი­ლე­ბა ამ მე­ზო­ბელ ერ­თან?... მე­ზობ­ლო­ბის წესს რო­მე­ლიც და­არ­ღ­ვევს, იმას კი გან­სა­მარ­თ­ლე­ბა, გან­ს­ჯა უნ­და და არა ყვი­რი­ლი: "მე­ზობ­ლე­ბი ვართ, მე­ზობ­ლე­ბიო!" მაგ­რამ, მთა­ვა­რი არ­გუ­მენ­ტი მა­ინც ისაა, რომ ჩვენ სა­ერ­თო სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა გვაქვს. ის­ტო­რი­უ­ლი წყა­რო­ე­ბის კვლე­ვა აჩ­ვე­ნებს, რომ ეს ფაქ­ტი მი­ზან­მი­მარ­თუ­ლი პრო­პა­გან­დის ნა­წი­ლი იყო, და ასე­თად რჩე­ბა დღემ­დე. ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლი წერს, რომ მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სია და სა­ერ­თო სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა რუ­სე­თის ხელ­ში ყო­ველ­თ­ვის იყო იარა­ღი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ასი­მი­ლა­ცი­ი­სათ­ვის: "ქარ­თ­ვე­ლებს შო­რით­გან გა­გო­ნი­ლი ჰქონ­და რუს­თა მხურ­ვა­ლე სარ­წ­მუ­ნო­ებ­რი­ვი გრძნო­ბა და ეჭ­ვი არ ება­დე­ბო­დათ, რომ რუ­სე­თი ქარ­თ­ველ­თა სუ­ლის­კ­ვე­თე­ბას ად­ვი­ლად გა­ი­გებ­და და მათს თავ­გან­წი­რულ ბრძო­ლა­ში სპარ­სელ­თა და ოს­მალ­თა წი­ნა­აღ­მ­დეგ წრფე­ლის გუ­ლით დახ­მა­რე­ბას გა­უ­წევ­და. რუ­სე­თის მთავ­რო­ბას და პო­ლი­ტი­კო­სებს არ გა­მოჰ­პარ­ვი­ათ ქარ­თ­ველ­თა ამ­გ­ვა­რი პო­ლი­ტი­კუ­რი გუ­ლუბ­რ­ყ­ვი­ლო­ბა." აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ იმა­ვე რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ა­ში ყოფ­ნამ ნი­ა­და­გი მო­ამ­ზა­და ქარ­თ­ვე­ლი ერის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბი­სათ­ვის, მაგ­რამ ეს მი­სი უნებ­ლიე შე­დე­გი აღ­მოჩ­ნ­და. რუ­სე­თის უმ­თავ­რეს მი­ზანს ქარ­თ­ვე­ლე­ბის კონ­სო­ლი­და­ცია კი არა, პი­რი­ქით - მა­თი რუ­სეთ­ში ასი­მი­ლა­ცია წარ­მო­ად­გენ­და, ანუ რუ­სი­ფი­კა­ცია. რუ­სი­ფი­კა­ტო­რუ­ლი პო­ლი­ტი­კა სა­ი­დუმ­ლო არც ყო­ფი­ლა. მა­გა­ლი­თად, რუ­სი დე­კა­ნო­ზი ვოს­ტორ­გო­ვი პირ­და­პირ აცხა­დებ­და, რომ ქარ­თ­ვე­ლე­ბის რუ­სი­ფი­კა­ცია იმ­პე­რი­ის ინ­ტე­რე­სებს წარ­მო­ად­გენ­და, ეს კი ეკ­ლე­სი­ის მეშ­ვე­ო­ბით უნ­და გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბუ­ლი­ყო. ამ­გ­ვა­რად და­იწყო ქარ­თულ ეკ­ლე­სი­ას­თან ბრძო­ლა, საბ­ჭო­თა კავ­ში­რამ­დე ერ­თი სა­უ­კუ­ნით ად­რე, რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ის მი­ერ. ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სი­ის დაქ­ვემ­დე­ბა­რე­ბა რუ­სე­თის პო­ლი­ტი­კურ ინ­ტე­რესს წარ­მო­ად­გენ­და, ვი­ნა­ი­დან მი­სი მეშ­ვე­ო­ბით რუ­სე­ბი თა­ვი­ანთ სა­სარ­გებ­ლო აგი­ტა­ცი­ას გას­წევ­დ­ნენ და, იდე­ო­ლო­გი­უ­რი თვალ­საზ­რი­სით, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ა­ში ასი­მი­ლა­ცი­ას შე­უწყობ­დ­ნენ ხელს. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ამას ისი­ნი ვერ მი­აღ­წევ­დ­ნენ ეკ­ლე­სი­ას­თან და­პი­რის­პი­რე­ბის გა­რე­შე. სა­ჭი­რო იყო მი­სი და­სუს­ტე­ბა, მით უმე­ტეს, რომ რუ­სუ­ლი ეკ­ლე­სი­ის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით, რო­მე­ლიც სა­ხელ­მ­წი­ფო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას ექ­ვემ­დე­ბა­რე­ბო­და, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სია ეკო­ნო­მი­კუ­რად და­მო­უ­კი­დე­ბელ ერ­თე­ულს წარ­მო­ად­გენ­და. უკ­ვე XX სა­უ­კუ­ნის და­საწყი­სის­თ­ვის რუ­სე­თის იმ­პე­რია ღი­ად სა­უბ­რობ­და სუ­ლი­ერ დაპყ­რო­ბა­ზე სწო­რედ ეკ­ლე­სი­ის მხრი­დან, რა­საც გად­მოგ­ვ­ცემს ქე­თე­ვან პავ­ლი­აშ­ვი­ლი თა­ვის ნაშ­რომ­ში "სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სა­ეგ­ზარ­ქო­სო 1900-1917 წლებ­ში": "იმ­პე­რი­ის სა­სუ­ლი­ე­რო უწყე­ბა აღ­ნიშ­ნავ­და: "კავ­კა­სია უნ­და და­ვიპყ­როთ ხელ­მე­ო­რედ და ამ შემ­თხ­ვე­ვა­ში სრუ­ლი­ად სხვა იარა­ღით. ამ სუ­ლი­ე­რი გა­მარ­ჯ­ვე­ბის გა­რე­შე არ იქ­ნე­ბა მყა­რი ფი­ზი­კუ­რი დაპყ­რო­ბა. ასე­თი გა­მარ­ჯ­ვე­ბა არის სარ­წ­მუ­ნო­ებ­რი­ვი გა­მარ­ჯ­ვე­ბა. დად­გა დრო, რო­დე­საც ჩვენ ღო­ნე უნ­და ვიხ­მა­როთ, რომ შე­მო­ვი­რი­გოთ ად­გი­ლობ­რი­ვი ტო­მე­ბი, შე­ვირ­წყათ ისი­ნი, მო­ვი­კედ­ლოთ, და­ვიპყ­როთ მა­თი სუ­ლი და გუ­ლი". ეკ­ლე­სი­ას­თან ბრძო­ლის გარ­და, რუ­სი­ფი­კა­ცია გუ­ლის­ხ­მობ­და ქარ­თუ­ლი ენის წი­ნა­აღ­მ­დეგ ბრძო­ლა­საც. რო­გორც ფი­ლოლ. მეცნ. დოქ­ტო­რი შუ­ქია აფ­რი­დო­ნი­ძე ამ­ბობს, რუ­სე­თის იმ­პე­რია ებ­რ­ძო­და "ქარ­თ­ვე­ლო­ბის უმ­თავ­რეს გა­მა­ერ­თი­ა­ნე­ბელ ძა­ლას - ქარ­თულ ენას, რო­მელ­ზეც შექ­მ­ნი­ლი იყო უძ­ვე­ლე­სი და უმ­დიდ­რე­სი ლი­ტე­რა­ტუ­რა და რო­მე­ლიც სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ებ­ში ღვთის­მ­სა­ხუ­რე­ბის ენას წარ­მო­ად­გენ­და." ამ ფონ­ზე, რო­დე­საც ხუ­რავ­დ­ნენ ეკ­ლე­სია-მო­ნას­ტ­რებს, არ­თ­მევ­დ­ნენ მათ ძა­ლა­უფ­ლე­ბას, გავ­ლე­ნას, მი­წებს და სა­ეკ­ლე­სიო ქო­ნე­ბა და გან­ძი წლი­დან წლამ­დე ქრე­ბო­და, გა­საკ­ვი­რი არაა, რომ ქარ­თ­ვე­ლი სა­სუ­ლი­ე­რო პი­რე­ბი რუ­სე­თის წი­ნა­აღ­მ­დეგ გან­წყო­ბილ­ნი იყ­ვ­ნენ და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს გა­სა­თა­ვი­სუფ­ლებ­ლად იბ­რ­ძოდ­ნენ მთე­ლი XIX სა­უ­კუ­ნის მან­ძილ­ზე და მე­რეც, გა­საბ­ჭო­ე­ბამ­დე. კა­თა­ლი­კოს-პატ­რი­არქ კა­ლის­ტ­რა­ტეს ნა­წე­რი­დან რომ ვიმ­ს­ჯე­ლოთ, ეს არ იყო ად­ვი­ლი ბრძო­ლა რუ­სე­თის­თ­ვის: "ახალ ეგ­ზარ­ქო­სებს ეში­ნო­დათ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ჩა­მოს­ვ­ლა, რად­გა­ნაც ფიქ­რობ­დ­ნენ, რომ მათ და­ხო­ცავ­დ­ნენ. მარ­თ­ლაც, XX ს-ის და­საწყის­ში 1908 წ. მოკ­ლეს ეგ­ზარ­ქო­სი ნი­კო­ნი. რუ­სულ იერარ­ქი­ა­ში სა­ქარ­თ­ვე­ლოს უკ­ვე უწო­დებ­დ­ნენ "ვე­ლურ და სას­ტიკ მხა­რეს", რომ­ლის ქარ­თ­ვე­ლი იერარ­ქე­ბის "იდუ­მა­ლი და ფა­რუ­ლი გუ­ლის­ნა­დე­ბი" იყო ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სი­ის გა­მოხ­ს­ნა." სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სა­მო­ცი­ქუ­ლო ეკ­ლე­სი­ის ავ­ტო­კე­ფა­ლია 1811 წელს გა­უქ­მ­და. ფაქ­ტობ­რი­ვად, მთე­ლი სა­უ­კუ­ნის გან­მავ­ლო­ბა­ში იკ­რ­ძა­ლე­ბო­და ქარ­თულ ენა­ზე წირ­ვის ჩა­ტა­რე­ბა. რუ­სე­თის ბი­უ­როკ­რა­ტი­ულ­მა წყო­ბამ ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სია ძალ­ზედ მძი­მე მდგო­მა­რე­ო­ბამ­დე მი­იყ­ვა­ნა. მა­სობ­რი­ვი ძარ­ც­ვი­სა და სა­ეკ­ლე­სიო ნივ­თე­ბი­სა და ძვირ­ფა­სე­უ­ლო­ბე­ბის გა­ტა­ცე­ბის გარ­და, ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სი­ის­თ­ვის დამ­ღუპ­ვე­ლი რო­ლი შე­ას­რუ­ლა რუ­სე­თის სამ­ღ­ვ­დე­ლო­ე­ბის სა­კად­რო პო­ლი­ტი­კამ, რო­მე­ლიც გა­ტარ­და შე­მო­ერ­თე­ბულ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ახა­ლი წა­მოწყე­ბე­ბი­თა და რე­ფორ­მე­ბით. რო­გორც აღ­ნიშ­ნუ­ლია რუ­სი ის­ტო­რი­კო­სის ნი­კო­ლოს დურ­ნო­ვოს ნაშ­რომ­ში - "ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სი­ის ბე­დი", - "ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სია ნაჩ­ვე­ვი არ იყო თა­ვი­სი ბე­დის გამ­გებ­ლად ჰყო­ლო­და ისე­თი ინ­დი­ფე­რენ­ტუ­ლი პი­რე­ბი, რო­გო­რიც წმინ­და ეკ­ლე­სი­ი­სა და ქარ­თ­ვე­ლი ხალ­ხი­სად­მი ყო­ველ­თ­ვის მტრუ­ლად გან­წყო­ბი­ლი რუ­სი ეგ­ზარ­ქო­სე­ბი იყ­ვ­ნენ." თუ­კი რუ­სე­თის შე­მოჭ­რამ­დე და ავ­ტო­კე­ფა­ლი­ის გა­უქ­მე­ბამ­დე ქარ­თ­ვე­ლი ხალ­ხი იდენ­ტი­ფი­კა­ცი­ას სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბას­თან აკე­თებ­და, ახ­ლა ეს უკ­ვე შე­უძ­ლე­ბე­ლი გახ­და. ეკ­ლე­სი­ებ­ში წირ­ვა-ლოც­ვის რუ­სულ ენა­ზე წარ­მარ­თ­ვა ხალ­ხ­ში გა­უცხო­ე­ბას იწ­ვევ­და და მას სა­კუ­თა­რი იდენ­ტი­ფი­კა­ცი­ის ობი­ექტს არ­თ­მევ­და. ვი­ნა­ი­დან ეკ­ლე­სი­ის და­მორ­ჩი­ლე­ბა ქვეყ­ნის ანექ­სი­ის სამ­სა­ხურ­ში იდ­გა, იმ­დ­რო­ინ­დე­ლი ქარ­თუ­ლი სა­ე­რო და სა­სუ­ლი­ე­რო ელი­ტა მიხ­ვ­და, რომ სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბის გა­და­სარ­ჩე­ნად სა­ჭი­რო იყო მხარ­დამ­ხარ ბრძო­ლა რუ­სუ­ლი იმ­პე­რი­უ­ლი მან­ქა­ნის წი­ნა­აღ­მ­დეგ. თუ­კი რუ­სე­თი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ე­ბის გა­ერ­თი­ა­ნე­ბას სთა­ვა­ზობ­და და შლი­და საზღ­ვარს ეკ­ლე­სი­ებს შო­რის, ამის სა­პა­სუ­ხოდ ნი­კო მა­რი წერ­და "ქარ­თ­ველ­თა ეროვ­ნე­ბა­ში": "სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ეკ­ლე­სი­ურ-ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი ცხოვ­რე­ბა დი­დათ გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი იყო. სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სია არის არა მხო­ლოდ მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი, არა­მედ ად­გი­ლობ­რი­ვი, ნა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი. მას აქვს თა­ვი­სი წი­ნა­პარ­თა­გან ნა­ან­დერ­ძე­ვი ენა, სა­უ­კუ­ნე­ე­ბით ნა­კურ­თხი და გან­წ­მენ­დი­ლი, თა­ვი­სი სა­კუ­თა­რი თქმუ­ლე­ბა­ნი, წი­ნა­პარ­თა­გან­ვე გარ­დ­მო­ცე­მულ­ნი, თა­ვი­სი ად­გი­ლობ­რი­ვი ეროვ­ნუ­ლი მო­წა­მე­ნი, თა­ვი­სი ნა­ცი­ო­ნა­ლურ-ეკ­ლე­სი­უ­რი იდე­ის მიმ­დე­ვარ­ნი მოღ­ვა­წე­ნი." თუ­კი რუ­სე­თი უმ­ტ­კი­ცებ­და ქარ­თ­ვე­ლებს, რომ მათ შე­საძ­ლებ­ლო­ბა აქვთ, უფ­რო გრან­დი­ო­ზულ ეკ­ლე­სი­ებ­თან შე­ერ­თ­დ­ნენ, ვა­ჟა-ფშა­ვე­ლა პა­სუ­ხობ­და: "არ მინ­და ვი­ლო­ცო ის შვე­ნივ­რად მორ­თულ-მო­კაზ­მუ­ლი კერ­პი, რო­მელ­საც შენ ჰლო­ცუ­ლობ." (წე­რი­ლი "რა არის თა­ვი­სუფ­ლე­ბა"). მაგ­რამ ეს რუ­სულ-ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სი­ე­ბის ურ­თი­ერ­თო­ბის ის­ტო­რი­ის მხო­ლოდ და­საწყი­სია. არ უნ­და დაგ­ვა­ვიწყ­დეს, რა ხდე­ბო­და საბ­ჭო­თა პე­რი­ოდ­ში. თა­ვი­დან, ცნო­ბი­ლია, რომ ან­ტი­რე­ლი­გი­უ­რი პო­ლი­ტი­კა ტარ­დე­ბო­და, რაც ეკ­ლე­სი­ე­ბი­სა და ღვთის­მ­სა­ხუ­რე­ბის დევ­ნა­ში გა­მო­ი­ხა­ტე­ბო­და. მაგ­რამ მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, საბ­ჭო­თა სა­ხელ­მ­წი­ფომ შეც­ვა­ლა პო­ლი­ტი­კა სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სი­ის მი­მართ, გარ­კ­ვე­ულ­წი­ლად "შე­უ­რიგ­და" მას და არ­სე­ბო­ბის უფ­ლე­ბა მის­ცა, ოღონდ მხო­ლოდ იმი­ტომ, რომ უკ­ვე სრუ­ლი­ად ჩა­ნაც­ვ­ლე­ბუ­ლი ჰყავ­და სა­სუ­ლი­ე­რო პი­რე­ბი თა­ვი­სი კად­რე­ბით. ქარ­თ­ველ­მა სამ­ღ­ვ­დე­ლო­ე­ბამ საბ­ჭო­თა ან­ტი­რე­ლი­გი­ურ პო­ლი­ტი­კას­თან თა­ვაშ­ვე­ბუ­ლი ბრძო­ლის, პო­ლი­ტი­კუ­რი მოთ­მე­ნი­სა და კო­ლა­ბო­რა­ცი­ო­ნიზ­მის ეტა­პე­ბი გა­მო­ი­ა­რა. სხვა­თა შო­რის, სწო­რედ ამ პრო­ცე­სებს შე­ე­წი­რა სა­ქარ­თ­ვე­ლოს პატ­რი­არ­ქი ამ­ბ­რო­სი ხე­ლაია, რო­მე­ლიც ღირ­სე­უ­ლად იბ­რ­ძო­და ეკ­ლე­სი­ის და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის­თ­ვის. თუმ­ცა იგი და­ა­მარ­ცხა ქარ­თულ ეკ­ლე­სი­ა­ში­ვე წარ­მოქ­მ­ნილ­მა ე.წ. გა­ნახ­ლე­ბი­სა და რე­ფორ­მა­ტო­რე­ბის მოძ­რა­ო­ბამ, რომ­ლის სუ­ლის­კ­ვე­თე­ბის მთა­ვარ ნი­შანს წარ­მო­ად­გენ­და თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბა კო­მუ­ნის­ტურ რე­ჟიმ­თან და, შე­სა­ბა­მი­სად, შე­უ­რი­გე­ბელ სა­სუ­ლი­ე­რო პირ­თა დევ­ნა. სა­კითხა­ვია, აქვს თუ არა იგი­ვე "სუ­ლი­ე­რი დაპყ­რო­ბის" პო­ლი­ტი­კა დღეს რუ­სეთს? არის თუ არა მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სია მათ ხელ­ში ჩა­ვარ­დ­ნი­ლი იარა­ღი? ეს კითხ­ვე­ბიც სულ უფ­რო ხში­რად ჟღერ­დე­ბა სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში, მაგ­რამ ვიდ­რე პა­სუხს ვიჩ­ქა­რებ­დეთ, უნ­და გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნოთ ის სამ­წუ­ხა­რო ფაქ­ტი, რომ 1991 წელს საბ­ჭო­თა კავ­ში­რი­დან ქარ­თუ­ლი მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სია ტო­ლე­რან­ტო­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბის არ­მ­ქო­ნე გა­მო­ვი­და და მას ტო­ტა­ლი­ტა­რუ­ლი­დან პოსტ-ტო­ტა­ლი­ტა­რულ სის­ტე­მა­ზე გა­დას­ვ­ლი­სას რე­ფორ­მა არ გა­ნუც­დია. და­ვუშ­ვათ, დღე­საც აპი­რებს რუ­სე­თი ეკ­ლე­სი­ის მეშ­ვე­ო­ბით გა­იმ­ყა­როს გავ­ლე­ნა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ზე. ეს სუ­ლაც არ წარ­მო­ად­გენს დარ­ტყ­მას ჩვენს სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა­ზე - ამის ფიქ­რი ისევ და ისევ მო­ლოდ რუ­სე­თის ინ­ტე­რე­სებ­შია! რად­გა­ნაც მორ­წ­მუ­ნე ადა­მი­ა­ნი არ დათ­მობს თა­ვის ეკ­ლე­სი­ას, ე.ი. ის არ დათ­მობს რუ­სეთს. თუ ჩვენ მარ­თ­ლა მორ­წ­მუ­ნე­ე­ბი ვართ, ჩვენს რწმე­ნას არ უნ­და არ­ყევ­დეს ის ფაქ­ტი, რომ ოდეს­ღაც რუ­სულ­მა სა­კად­რო პო­ლი­ტი­კამ და­იქ­ვემ­დე­ბა­რა მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სია და მას შემ­დეგ პრო-რუ­სუ­ლი გან­წყო­ბა უც­ვ­ლე­ლად გა­და­ე­ცე­მა თა­ო­ბი­დან თა­ო­ბას. პი­რი­ქით, ჩე­მი აზ­რით, ეს უნ­და იყოს მო­ტი­ვი იმ მიზ­ნის გან­სა­ხორ­ცი­ე­ლებ­ლად, რომ ეკ­ლე­სია გა­თა­ვი­სუფ­ლ­დეს პო­ლი­ტი­კუ­რი ან­გა­ჟი­რე­ბი­სა­გან. მაგ­რამ და­ვუბ­რუნ­დეთ ზო­გად გან­წყო­ბას. რუ­სე­თი თუ და­სავ­ლე­თი? წე­სით, ბუ­ნებ­რი­ვია, რომ ზიზღს უნ­და იწ­ვევ­დეს აგ­რე­სო­რი, მით უმე­ტეს, თუ აგ­რე­სია ისეთ ახ­ლო წარ­სულ­შია გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბუ­ლი, რო­გორც ჩვენს შემ­თხ­ვე­ვა­ში, 2008 წლის აგ­ვის­ტო­ში. ასეა თუ არა, თქვენ გან­სა­ჯეთ. მე კი ისევ ვა­ჟას სიტყ­ვე­ბით უნ­და და­ვას­რუ­ლო სტა­ტია, წე­რილ­ში "რა არის თა­ვი­სუფ­ლე­ბა?" იგი აღ­წერს თა­ვი­სუფ­ლე­ბა­წარ­თ­მე­უ­ლი, და­ჩაგ­რუ­ლი ადა­მი­ა­ნის გრძნო­ბებს მჩაგ­ვ­რე­ლის მი­მართ. მარ­თა­ლია, მი­სის სიტყ­ვე­ბი პო­ლი­ტი­კურ ოკუ­პა­ცი­ა­ზე იყო მი­მარ­თუ­ლი, მაგ­რამ ჩვენ შეგ­ვიძ­ლია იგი "სუ­ლი­ერ დაპყ­რო­ბას" მი­ვუ­სა­და­გოთ: "იქ ვინ ნა­ხა თა­ვი­სუფ­ლე­ბა, სა­ცა მე ჩემს დე­და­ე­ნა­ზე ლა­პა­რაკს მიშ­ლი­ან: არც მას­წავ­ლი­ან, არც მა­უბ­ნე­ბენ, არც მამ­ღე­რე­ბენ, არც მა­გა­ლო­ბე­ბენ?! რა გუ­ლი უნ­და მქონ­დეს მა­შინ? რას უნ­და ვგრძნობ­დეთ?! - სხვას არა­ფერს, გარ­და ზიზღი­სა, მძულ­ვა­რე­ბი­სა. მო­წამ­ლულ-მოშ­ხა­მუ­ლია ჩე­მი სი­ცოცხ­ლე, ვგრძნობ მხო­ლოდ უსი­ა­მოვ­ნე­ბას, სი­ძულ­ვილს და ვწყევ­ლი იმ ძა­ლებს, იმ მგლებს, რო­მელ­ნიც ყვე­ლა ზე­მო­რე აღ­ნიშ­ნულ საქ­მე­ში ხელს მიშ­ლი­ან, წინ მე­ღო­ბე­ბი­ან და ვუც­დი მარ­ჯ­ვე შემ­თხ­ვე­ვას შევ­მუს­რო ისი­ნი... რო­ცა ეს დრო დგე­ბა და მეც მოქ­მე­დე­ბას ვიწყებ ამ ძალ­თა შე­სა­მუს­რა­ვად, და­სათ­რ­გუ­ნად, მა­შინ­ვე იწყე­ბა ჩე­მი თა­ვი­სუ­ფა­ლი ცხოვ­რე­ბა; აქ არის და­საწყი­სი თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სა. და უკე­თუ ვით­მენ, ხმას არ ვი­ღებ, არა­ფერს ვამ­ბობ, მა­შინ ვარ მო­ნა, არა მძულს ჩე­მი მჩაგ­ვ­რე­ლი ძა­ლა; იქ­ნე­ბა მძულს კი­დეც, მაგ­რამ ამ მძულ­ვა­რე­ბას გულ­ში ვმა­ლავ; მა­შინ ვარ ლა­ჩა­რი, უფ­რო სა­ზიზღა­რი, ვიდ­რე მო­ნაა. არა, მძულ­ვა­რე­ბა რო­ცა უკი­დუ­რე­სო­ბამ­დეს მი­დის, მა­შინ ლაჩ­რუ­ლი გრძნო­ბა ის­პო­ბა, მა­შინ ამ­ბობს ადა­მი­ა­ნი: ან მოვ­კ­ვ­დე­ბი, ან ვძლევ ჩემს მტან­ჯ­ველთ!.. "არ იძ­ლე­ვა, არ და­მარ­ცხ­დე­ბა მჩაგ­ვ­რე­ლი ძა­ლა, არ დაფ­რ­თხე­ბა მგლის ჯო­გი, ვიდ­რე ამას არ იტყ­ვის უმ­რავ­ლე­სო­ბა. იტყ­ვის კი რო­დის­მე ერი გა­დაჭ­რით, თავ-გა­მო­დე­ბით "სიკ­ვ­დი­ლი ან სი­ცოცხ­ლეო" (ე. ი. თა­ვი­სუფ­ლე­ბა)?!"  



თა­თია კე­კე­ლია 





წყარო: 24 საათი






Please Share it! :)

Комментариев нет:

Отправить комментарий