суббота, 3 мая 2014 г.

შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბი და ჩვენ







სომხები და მათი ამბავი

ნი­კო­ლოზ ალექ­სი­ძე





 ამ და კი­დევ რამ­დე­ნი­მე წე­რილ­ში ვი­ფიქ­რე, ვი­სა­უბ­როთ შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­ზე და შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­ზე ჩვენ შო­რის. აქ კი აწე­რია, პირ­ვე­ლი ნა­წი­ლიო, მაგ­რამ კაც­მა არ იცის, შე­იძ­ლე­ბა ასეც დარ­ჩეს ერთ ნა­წი­ლად. შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­შიც ეგ­რე იცოდ­ნენ, დღეს წერ­დ­ნენ და გე­სა­უბ­რე­ბოდ­ნენ, ხვალ მე­ო­რედ მოს­ვ­ლას ელო­დე­ბოდ­ნენ და ყვე­ლა­ფე­რი იქ­ნე­ბო­და კარ­გად. შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბი ბევ­რი რა­მეა, მათ შო­რის არის სიტყ­ვე­ბი, რო­მელ­თაც სხვას ვარ­ქ­მევთ, სხვას ვი­გო­ნებთ და ამით ჩვენს სა­კუ­თარ იდენ­ტო­ბას ვქმნით. ამ­ჯე­რად სიტყ­ვა "მო­ნო­ფი­ზი­ტო­ბა­ზე" ღირს ორი სიტყ­ვის თქმა, წაღ­მა და უკუღ­მა რომ ვი­ყე­ნებთ და სომ­ხებს ვუ­წო­დებთ.   *** რამ­დე­ნი­მე რამ არის, რი­თიც ეს ჩვე­ნი პოს­ტ­მო­დერ­ნულ-პოს­ტ­გუ­ტენ­ბერ­გი­სე­უ­ლი დრო ჰგავს წი­ნა­რე­გუ­ტენ­ბერ­გი­სე­ულ დროს, ანუ იმ ხა­ნას, რო­ცა ტექ­ს­ტე­ბი ბევ­რად უფ­რო ნე­ლა და სხვა­ნა­ი­რი არ­ხე­ბით ვრცელ­დე­ბო­და. ამ პირ­ველ ჯერ­ზე ერთ ასეთ სა­ერ­თო რა­მე­ზე ვი­სა­უბ­როთ. შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში, ამ სიტყ­ვის ფარ­თო გა­გე­ბით, ტექ­ს­ტე­ბი, რო­გორც წე­სი, არ ვრცელ­დე­ბო­და ხოლ­მე სრუ­ლი სა­ხით, მკითხ­ვე­ლიც, კაც­მა რომ თქვას, ბევ­რი არა ჰყავ­და ამ ტექ­ს­ტებს. ამი­ტომ ამოკ­რეფ­დ­ნენ ხოლ­მე ყვე­ლა­ზე ად­ვი­ლად და­სა­მახ­სოვ­რე­ბელ, ლა­კო­ნი­ურ და ექ­ს­პ­რე­სი­ულ ფრაგ­მენ­ტებს და ცალ­კე კრებ­დ­ნენ. ასე ვრცელ­დე­ბო­და წმინ­და მა­მე­ბი­სა და სხვა ბრძე­ნი ქა­ლე­ბი­სა და კა­ცე­ბის გა­მო­ნათ­ქ­ვა­მე­ბი უტექ­ს­ტოდ და უკონ­ტექ­ს­ტოდ. მოძღ­ვ­რე­ბი იმახ­სოვ­რებ­დ­ნენ ამ გა­მო­ნათ­ქ­ვა­მებს და ქა­და­გე­ბი­სას ოს­ტა­ტუ­რად ჩარ­თავ­დ­ნენ ხოლ­მე. ამ კრე­ბუ­ლებს ზოგს ფლო­რი­ლე­გი­ე­ბი ერ­ქ­ვა, ზოგს - აპოფ­თეგ­მე­ბი, ზოგს - სა­კითხა­ვე­ბი. გარ­და ამი­სა, ამ ფლო­რი­ლე­გი­ებს სა­მე­დი­ტა­ციო ფუნ­ქ­ცი­აც ჰქონ­დათ, იჯე­ქი შენ­თ­ვის და ფიქ­რობ­დი რო­მე­ლი­მე მე­უ­დაბ­ნოე მა­მის სიბ­რ­ძ­ნე­ზე, მე­რე ალ­ბათ ფიქ­რი გა­გექ­ცე­ო­და და მე­ზობ­ლის ცოლ­ზე გე­ფიქ­რე­ბო­და. ასე ხდე­ბო­და და ასე ხდე­ბა ხოლ­მე. ამი­ტომ ცოდ­ნაც, რო­გორც წე­სი, იყო უკონ­ტექ­ს­ტო და ფრაგ­მენ­ტუ­ლი. არ­სე­ბობ­და ფრა­ზე­ბი, სიბ­რ­ძ­ნე­ე­ბი და გა­მო­ნათ­ქ­ვა­მე­ბი და მა­თი ავ­ტო­რი­ტე­ტუ­ლი ავ­ტო­რე­ბი. ეს სა­ხე­ლე­ბი და სიტყ­ვე­ბი ჰა­ერ­ში იყო ხოლ­მე და ყვე­ლამ იცო­და მათ შე­სა­ხებ. ავ­ტო­რი­ტე­ტი უდ­რო­და ცი­ტა­ტას და ცი­ტა­ტა - ავ­ტო­რი­ტეტს. ამი­ტომ ბო­ლოს ტექ­ს­ტი რჩე­ბო­და ტექ­ს­ტად და იქი­დან ამო­ღე­ბუ­ლი ფრა­ზა თა­ვის­თ­ვის. ასე­ვეა დღე­საც, ამ ჩვენს პოს­ტ­გუ­ტენ­ბერ­გი­სე­ულ სამ­ყა­რო­ში, სა­დაც ტექ­ს­ტის გა­და­ცე­მის ყვე­ლა­ზე გავ­რ­ცე­ლე­ბუ­ლი სა­შუ­ა­ლე­ბა copy+paste-ია. Facebook-ზე და სხვა ასეთ არ­ხებ­ზე ვრცელ­დე­ბა "აპოფ­თეგ­მე­ბი" და ფრაგ­მენ­ტე­ბი, ხო­ლო ტექ­ს­ტი და, მით უფ­რო, კონ­ტექ­ს­ტი სა­ერ­თოდ უგუ­ლე­ბელ­ყო­ფი­ლია. უც­ნა­უ­რო­ბაც ამა­ში მდგო­მა­რე­ობს, რომ ის დრო, რო­ცა ინ­ფორ­მა­ცია ძა­ლი­ან ნე­ლა ვრცელ­დე­ბო­და, ტყა­ვი­დან ტყავ­ზე, და ეს დრო, რო­ცა ინ­ფორ­მა­ცია უფ­რო მა­ლე ვრცელ­დე­ბა, ვიდ­რე ინ­ფორ­მა­ცი­ის წყა­რო, მსგავ­სი ვი­თა­რე­ბაა: ორი­ვეს ახა­სი­ა­თებს ცოდ­ნის ფრაგ­მენ­ტუ­ლო­ბა, ორი­ვე ეპო­ქის ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლი ხში­რად ამ ფრაგ­მენ­ტუ­ლო­ბის მსხვერ­პ­ლია, ერ­თი - ინ­ფორ­მა­ცი­ის ნაკ­ლე­ბო­ბის, მე­ო­რე კი­დევ - ინ­ფორ­მა­ცი­ის სი­ჭარ­ბის. და ამ ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლურ სივ­რ­ცე­ში არ­სე­ბო­ბენ ადა­მი­ა­ნე­ბი, რო­მელ­თათ­ვი­საც არა აქვს მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა ტექ­ს­ტებს და არც კონ­ტექ­სებს, მათ­თ­ვის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა აქვს მხო­ლოდ სიტყ­ვებს და მხო­ლოდ იმას, რომ ამ სიტყ­ვებ­ში ისი­ნი მარ­თ­ლე­ბი არი­ან და სხვა მტყუ­ა­ნი.   *** ეს შე­სა­ვა­ლი იმი­ტო­მაა სა­ჭი­რო, რომ ზუს­ტად ასე­ვე ვრცელ­დე­ბო­და თე­ო­ლო­გი­უ­რი ცოდ­ნაც. არ­სე­ბობ­და რამ­დე­ნი­მე ძა­ლი­ან გან­ს­წავ­ლუ­ლი თე­ო­ლო­გი და არ­სე­ბობ­და ხალ­ხი, რო­მელ­თა მა­ნი­პუ­ლი­რე­ბაც ყო­ველ­თ­ვის ად­ვი­ლი იყო ამ სხარ­ტი გა­მო­ნათ­ქ­ვა­მე­ბით. მა­ნი­პუ­ლი­რე­ბა კი ხდე­ბო­და ყვე­ლა­ზე კე­თილ­შო­ბი­ლუ­რი გრძნო­ბით - ღვთის­მო­ში­შო­ბით. ამა­ვე ღმრთის­მო­ში­შო­ბის წყა­ლო­ბით ადა­მი­ა­ნებს უჩ­ნ­დე­ბო­დათ სურ­ვი­ლი, რომ ნე­ბის­მი­ე­რი სა­შუ­ა­ლე­ბით და­ეც­ვათ ღვთა­ებ­რი­ო­ბა და სა­კუ­თა­რი რწმე­ნა. ამა­ვე დროს გა­სათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბე­ლია, რომ არ არ­სე­ბობს ბუ­ნე­ბა­ში მხო­ლოდ ტექ­ს­ტი. არ­სე­ბობს კონ­ტექ­ს­ტი, მე­ტა­ტექ­ს­ტი, ჰი­პერ­ტექ­ს­ტი, პა­რა­ტექ­ს­ტი და კი­დევ უამ­რა­ვი ტექ­ს­ტი. ამა­ვე დროს ყო­ვე­ლი ტექ­ს­ტი არის რი­ტო­რი­კუ­ლი მოვ­ლე­ნაც. რო­ცა ყა­ლიბ­დე­ბა რი­ტო­რი­კუ­ლი პო­ზი­ცია, ეს პო­ზი­ცია, რო­გორც წე­სი, რა­ღა­ცის უარ­სა­ყო­ფად და და­სა­პი­რის­პი­რებ­ლად ყა­ლიბ­დე­ბა და არა თა­ვის­თა­ვად. შე­სა­ბა­მი­სად, ნე­ბის­მი­ე­რი ტექ­ს­ტი რი­ტო­რი­კუ­ლი ფუნ­ქ­ცი­ის მა­ტა­რე­ბე­ლია ხოლ­მე და ის ვერ იარ­სე­ბებს რი­ტო­რი­კუ­ლი ვე­ლის მიღ­მა. რო­გორც კი ის ამ ველს, ანუ დის­კურსს გას­ც­დე­ბა, იწყე­ბა სპე­კუ­ლა­ცია. ასე იყო თა­ვის დრო­ზეც და მე­ტიც, ყო­ველ­თ­ვის, რო­ცა თე­ო­ლო­გი­უ­რი პო­ზი­ცია ყა­ლიბ­დე­ბო­და, გან­ზ­რახ­ვა ყო­ველ­თ­ვის იყო ხოლ­მე კე­თილ­შო­ბი­ლუ­რი, რომ და­ეც­ვათ ქრის­ტე და და­ეც­ვათ სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა. ასე მო­ი­გო­ნეს სიტყ­ვა "მო­ნო­ფი­ზი­ტო­ბაც". რო­გორც შე­უ­რაცხ­მ­ყო­ფე­ლი, უსა­მარ­თ­ლო და პო­ლე­მი­კუ­რი ტერ­მი­ნი, მო­წი­ნა­აღ­მ­დე­გის პო­ზი­ცი­ის უკი­დუ­რე­სად უტ­რი­რე­ბი­სათ­ვის და ამით მის­თ­ვის ძი­რის გა­მო­სათხ­რე­ლად. ამი­ტომ რო­ცა შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ტექ­ს­ტებ­ზე ვსა­უბ­რობთ და ტექ­ს­ტებ­ზე, რო­გორც ცოდ­ნის მა­ტა­რებ­ლებ­ზე, სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში უფ­რო რთულ ფე­ნო­მენ­ზე გვაქვს სა­უ­ბა­რი, ვიდ­რე ერ­თი შე­ხედ­ვით გვგო­ნია. აი, მა­გა­ლი­თად, არ­სე­ბობს ფორ­მუ­ლა "ერ­თი გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბუ­ლი ბუ­ნე­ბა ღმერ­თის ლო­გო­სი­სა". ეს არის ფორ­მუ­ლა, რო­მელ­საც სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის მან­ძილ­ზე ატ­რი­ა­ლებ­დ­ნენ ერ­თ­ნი და მე­ო­რე­ნი, რო­მე­ლიც ყვე­ლას თა­ვი­სი პო­ზი­ცი­ის გან­მამ­ტ­კი­ცე­ბე­ლი ეგო­ნა, რად­გან მათ­თ­ვის პირ­ველ­ხა­რის­ხო­ვა­ნი იყო ეს სიტყ­ვე­ბი და მა­თი ავ­ტო­რი - კი­რი­ლე ალექ­სან­დ­რი­ე­ლი. და­ნარ­ჩე­ნი არა­ვის არ ადარ­დებ­და. რომ გა­ვი­გოთ, რო­გორ აზ­როვ­ნებ­და შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ადა­მი­ა­ნი, კი­დევ ერ­თი რა­მეა გა­სათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბე­ლი. შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში მთე­ლი არ­სი თე­ო­ლო­გი­ი­სა და თე­ო­ლო­გი­უ­რი დის­პუ­ტე­ბი­სა იყო სო­ტე­რი­ო­ლო­გი­უ­რი, ანუ ადა­მი­ანს ერ­თი რამ ადარ­დებ­და, თუ რა არის ჩე­მი ხსნის გზა. ხომ გვახ­სოვს, ხვალ მე­ო­რედ მოს­ვ­ლაა და დღეს რო­გორ უნ­და მეს­მო­დეს მე ინ­კარ­ნა­ცი­ის არ­სი, იმის­თ­ვის, რომ ხვალ გა­დავ­რ­ჩე. და სა­ერ­თო­დაც, მა­ინც რა მოხ­და მა­შინ, რო­ცა ღმერ­თი გახ­და კა­ცი. ამი­ტომ ამ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან სა­კითხ­ზე ფიქ­რის შე­დე­გად გაჩ­ნ­და კითხ­ვა, ვინ იყო ქრის­ტე და მი­სი არ­სი რო­გორ ეხ­მი­ა­ნე­ბა და ეხ­მა­რე­ბა ჩემს პი­რად ხსნას. ბერ­ძ­ნე­ბი რი­სი ბერ­ძ­ნე­ბი იქ­ნე­ბოდ­ნენ, ეს "მა­ინც რო­გორ" რომ არ ეკითხათ... თუმ­ცა იმათ ავიწყ­დე­ბო­დათ და ჩვენც გვა­ვიწყ­დე­ბა მათ­თან ერ­თად, რომ ყვე­ლა­ნი ენის გა­ლი­ა­ში ვართ მომ­წყ­ვ­დე­უ­ლე­ბი. არა­თუ ენის გა­რეთ ვერ გდავ­დი­ვართ, სრუ­ლი­ად ტრან­ს­ცენ­დენ­ტუ­რიც კი გვინ­და ამ ენის ჩარ­ჩო­ში მო­ვაქ­ცი­ოთ. ამი­ტომ უნ­და გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნოთ ის, რომ ალექ­სან­დ­რი­ე­ლი ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლი სხვა­ნა­ი­რად კითხუ­ლობ­და ტექ­ს­ტებს, ან­ტი­ო­ქი­ე­ლი - სულ სხვა­ნა­ი­რად, ვა­კე­ლი ალ­ბათ სხვა­ნა­ი­რად კითხუ­ლობს (რო­ცა კითხუ­ლობს). სომ­ხუ­რად სიტყ­ვა "ბუ­ნე­ბა" სხვა რა­მეს ნიშ­ნავს, ბერ­ძ­ნუ­ლად - სხვას და სი­რი­უ­ლად - კი­დევ სხვას. სხვას ნიშ­ნავს სიტყ­ვა Persona ლა­თი­ნუ­რად და სიტყ­ვა prosopon - ბერ­ძ­ნუ­ლად, ინ­გ­ლი­სუ­რად Person - სხვას, სიტყ­ვა "პი­რი" - ქარ­თუ­ლად და სომ­ხუ­რა­დაც - სხვას. ყვე­ლა ამ ადა­მი­ანს და ენის მა­ტა­რე­ბელს კი აერ­თი­ა­ნებ­და ერ­თი კე­თილ­შო­ბი­ლუ­რი სურ­ვი­ლი, და­ეც­ვა სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა და არ გას­ც­დე­ნო­და მარ­თ­ლ­მა­დი­დებ­ლო­ბის გზას. ამ სურ­ვილს კი მოს­დევ­და დევ­ნა, წი­ო­კი, კა­ცის კვლა, ჩა­ქოლ­ვა, ზიზღი და სხვა ისე­თი ამ­ბე­ბი, ად­რეც რომ ხდე­ბო­და და ეხ­ლაც ხდე­ბა. ამა­ვე სურ­ვილს მოს­დევ­და ჩვენს სა­კუ­თარ თა­ვებ­თან ერ­თად ამ გა­ლი­ა­ში ღმერ­თის გა­მო­კეტ­ვის სურ­ვი­ლიც...   *** მოკ­ლედ, ამ­ბა­ვი იყო ასე: ყვე­ლა­ფე­რი და­იწყო იმით, რომ ერ­თი ეპის­კო­პო­სი, სა­ხე­ლად არი­ო­სი, ამ­ბობ­და, რომ ქრის­ტე მთლად თა­ნა­არ­სი არ არის მა­მი­სა და მე­ტიც, თა­ვი­დან ის ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი ადა­მი­ა­ნი იყო და მხო­ლოდ შემ­დეგ ის "იშ­ვი­ლა" მა­მაღ­მერ­თ­მა. ეს სა­ში­ნელ ღვთის გმო­ბად ჩათ­ვა­ლა სხვა, ლა­ო­დი­კე­ის ეპის­კო­პოს­მა აპო­ლი­ნა­რი­უს­მა და ქრის­ტეს ღმერ­თო­ბის და­სა­ცა­ვად და არი­ო­სის სა­პი­რის­პი­როდ თქვა, რომ სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში ქრის­ტე­ში ადა­მი­ა­ნუ­რი სუ­ლი არა ყო­ფი­ლა, მი­სი სხე­უ­ლი იყო მხო­ლოდ ადა­მი­ა­ნუ­რი, ხო­ლო რა­ცი­ო­ნა­ლუ­რი სუ­ლი კი - ღვთა­ებ­რი­ვი. და ასე, ადა­მი­ა­ნურ სხე­ულ­ში ჩა­სახ­ლ­და ღვთა­ებ­რი­ვი სუ­ლი. მაგ­რამ და­ფიქ­რე­ბუ­ლი კა­ცი მიხ­ვ­დე­ბო­და, რომ რა­ღაც ვერ იყო ბო­ლომ­დე წეს­რიგ­ში და იმ დრო­საც იყ­ვ­ნენ და­ფიქ­რე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბი: თუ სუ­ლი იყო ღვთა­ებ­რი­ვი, მა­შინ გა­მო­დის, რომ მთლად ბო­ლომ­დე ადა­მი­ა­ნი არ გამ­ხ­და­რა ღმერ­თი, ადა­მი­ა­ნი ხომ სხე­უ­ლის, გო­ნე­ბი­სა და სუ­ლის ერ­თობ­ლი­ო­ბაა. ჩვენ კი ვი­ცით, რომ ქრის­ტე იყო სრუ­ლი კა­ცი. მა­შინ ვინ ეც­ვა ჯვარს? ვინ მოკ­ვ­და? ვინ გა­მო­ის­ყი­და ჩვე­ნი ცოდ­ვე­ბი? ამ და­ვას კი მოს­დევ­და ქვე­ბი და ის­რე­ბი. ამე­ებ­ზე ეფიქ­რე­ბო­და და ედარ­დე­ბო­და ერთ ძა­ლი­ან ჭკვი­ან­სა და ტრა­გი­კულ კაცს, კონ­ს­ტან­ტი­ნო­პო­ლის არ­ქი­ე­პის­კო­პოსს ნეს­ტორს და გა­დაწყ­ვი­ტა, ეს ორი პო­ზი­ცია შე­ე­რი­გე­ბი­ნა. ამი­ტომ თქვა, მო­დი, შე­სა­რი­გებ­ლად მა­რი­ამს ღვთის­მ­შო­ბელს ან ადა­მი­ა­ნის­მ­შო­ბელს კი ნუ ვუ­წო­დებთ, არა­მედ ქრის­ტეს­მ­შო­ბე­ლი ვუ­წო­დო­თო. ეს ყვე­ლა­ფე­რი კი ძა­ლი­ან კე­თილ­შო­ბი­ლუ­რად ჟღერ­და, მაგ­რამ ორ პრობ­ლე­მას იწ­ვევ­და - ჯერ ერ­თი, გა­მო­დის, რომ ჯვარს ეც­ვა და მოკ­ვ­და არა ღმერ­თი, არა­მედ უბ­რა­ლო ადა­მი­ა­ნი და მა­შინ მთელს ინ­კარ­ნა­ცი­ის თე­ო­ლო­გი­ას თით­ქოს აზ­რი ეკარ­გე­ბო­და, და მე­ო­რე ის, რომ მა­შინ გა­მო­დის: სა­მე­ბა კი არა ოთხე­ბა არ­სე­ბობს, ანუ მა­მა, სუ­ლი წმინ­და, ძე (კა­ცი) და ძე (ღმერ­თი) და ორი ბუ­ნე­ბაც ქრის­ტე­ში ზედ­მე­ტად და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლია. ამ ამ­ბებ­ში ნეს­ტორ­მა ცო­ტა გა­და­ა­ჭარ­ბა, იმ­დე­ნად სურ­და სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა და­ეც­ვა აპო­ლი­რა­ნა­რი­უ­სის წვა­ლე­ბი­სა­გან და და­იწყო სა­უ­ბა­რი ორ და­მო­უ­კი­დე­ბელ ბუ­ნე­ბა­ზე ღმერ­თი­სა და ადა­მი­ა­ნი­სა და მათ ჰი­პოს­ტა­სურ ერ­თო­ბა­ზე. მოხ­და ის, რაც სულ ხდე­ბო­და, ერე­ტი­კო­სე­ბი­სა­გან სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბის დაც­ვის მცდე­ლო­ბით, თა­ვად გახ­და ერე­ტი­კო­სი, იმ­დე­ნად გა­და­ღუ­ნა ჯო­ხი. ასე ხდე­ბო­და მა­შინ და ასე ხდე­ბა ეხ­ლაც, მავ­ნებ­ლო­ბის­გან დაც­ვის მცდე­ლო­ბი­სას თა­ვად ვხდე­ბით ხოლ­მე მავ­ნებ­ლე­ბი. ამას ისევ მოს­დევ­და ქვე­ბი და ის­რე­ბი. მა­შინ გა­მოჩ­ნ­და კი­რი­ლე ალექ­სან­დ­რი­ე­ლი და თქვა ფრა­ზა, რომ­ლის გა­მოც დღეს ყვე­ლა მის მიმ­დევ­რად თვლის სა­კუ­თარ თავს, სო­მე­ხი­ცა და ქარ­თ­ვე­ლიც. ისევ გავ­რ­ცელ­და ამო­ნა­რი­დი და და­ი­კარ­გა ტექ­ს­ტი, ზედ მიჰ­ყ­ვა კონ­ტექ­ს­ტი და ყვე­ლას და­ა­მახ­სოვ­რ­და მხო­ლოდ მი­სი გა­მო­ნათ­ქ­ვა­მი - "ერ­თი ბუ­ნე­ბა ღმერ­თის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბუ­ლი სიტყ­ვი­საო". კი­რი­ლე­საც ამოძ­რა­ვებ­და კე­თილ­შო­ბი­ლუ­რი სურ­ვი­ლი სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბის დაც­ვი­სა და იმ უამ­რავ გვერ­დ­ში, რაც მას და­უ­წე­რია, თქვა ეს სა­ბე­დის­წე­რო ფრა­ზაც. და ამა­საც მოჰ­ყ­ვა ქვე­ბი და ის­რე­ბი. მე­რე გა­მოჩ­ნ­და ერ­თი ძა­ლი­ან უც­ნა­უ­რი კა­ცი, რო­მელ­მაც კი­დევ აურ­და­უ­რია ყვე­ლა­ფე­რი და თქვა, ქრის­ტე კა­ცი სა­ერ­თოდ არა ყო­ფი­ლა და მხო­ლოდ ღმერ­თის ერ­თი ბუ­ნე­ბა ჰქონ­დაო. ამ კაცს ევ­ტი­ქე ერ­ქ­ვა. ევ­ტი­ქე ყვე­ლამ ერ­თხ­მად დაგ­მო, დაგ­მეს ირ­ლან­დი­ე­ლებ­მაც, იტა­ლი­ე­ლებ­მაც, სომ­ხებ­მაც, ქარ­თ­ვე­ლებ­მაც და სი­რი­ე­ლებ­მაც, ყვე­ლამ ვი­საც ჭკუა მო­ე­კითხე­ბო­და და ვი­საც ნაკ­ლე­ბად მო­ე­კითხე­ბო­და. ყვე­ლამ თქვა, ეს კა­ცი არაა მარ­თა­ლიო, და ასეც იყო, ევ­ტი­ქე დი­დი ჭკუ­ის პატ­რო­ნი ვერ იყო და იმ დროს უჭ­კუ­ო­ბას არა­ვინ არ შე­გარ­ჩენ­და. ასე იყი მა­შინ და მთლად ასე ვე­რაა დღეს. ასე მოხ­და ქალ­კე­დო­ნის კრე­ბა­ზე, მაგ­რამ ამ კრე­ბა­ზე კი­დევ სხვა ვინ­მე გა­მოჩ­ნ­და, ამ­ჯე­რად რო­მის პა­პი ლე­ო­ნი, თა­ვი­სი ლა­თი­ნუ­რი­თა და ბერ­ძ­ნუ­ლის არ­ცოდ­ნით, თა­ვი­სი "პა­პი ვარ და ქუ­დი მხუ­რავს"-ით. და­ვი­შა­ლეთ ეხ­ლა, ბევ­რი მსჯე­ლო­ბა ამას არ უნ­და, ორი ბუ­ნე­ბაა აქ და კი­რი­ლემ რა თქვა, მე არ ვი­ცი და არ მა­ინ­ტე­რე­სებ­სო. ატყ­და და­ვი­და­რა­ბა, ბერ­ძ­ნე­ბი ბერ­ძ­ნუ­ლად იძახ­დ­ნენ physis-ო, ლა­თი­ნე­ბი ლა­თი­ნუ­რად - natura-ო და ქალ­კე­დონ­მა ისევ გა­დაწყ­ვ­ტა, შე­ე­რი­გე­ბი­ნა ხალ­ხი და შე­ე­რი­გე­ბი­ნა ენე­ბი, აზ­როვ­ნე­ბის წე­სე­ბი და მო­დე­ლე­ბი. და ისევ ამ კე­თილ­შო­ბი­ლურ მი­ზანს მოჰ­ყ­ვა ის, რომ ჯერ ორად გა­ი­ყო საქ­რის­ტი­ა­ნო, შემ­დეგ კი­დევ - სა­მად და კი­დევ უფ­რო ბევ­რად. ასე ხდე­ბო­და მა­ში­ნაც და ასე ხდე­ბა დღე­საც - გამ­შ­ვე­ლე­ბელს ყვე­ლა­ზე მე­ტი ხვდე­ბა. ორ­მოც­და­ათ წელ­ზე მე­ტი დას­ჭირ­და, რომ ქალ­კე­დო­ნის გან­საზღ­ვ­რე­ბა სომ­ხე­ბამ­დე მი­სუ­ლი­ყო და მი­სუ­ლი­ყო ძა­ლი­ან უც­ნა­უ­რი გზით. სომ­ხებს სპარ­სე­ლი ბე­რე­ბი ეწ­ვივ­ნენ და უთხ­რეს, აი ქალ­კე­დო­ნე­ლე­ბი ისე­ვე ფიქ­რო­ბენ, რო­გორც ის ავად სახ­სე­ნე­ბე­ლი ნეს­ტო­რიო, და ამ­ბო­ბენ, ქრის­ტე­ში ორი და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ბუ­ნე­ბა არის და ანუ, სა­ბო­ლოო ჯამ­ში, სა­მი ბუ­ნე­ბა გა­მო­დი­სო. ახ­ლა დად­გა ჟა­მი სომ­ხე­ბის აღ­შ­ფო­თე­ბი­სა და ქნეს იგი­ვე, რა­საც აკე­თებ­და ყვე­ლა მორ­წ­მუ­ნე, და გა­ნიზ­რა­ხეს სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბის დაც­ვა. და თქვეს, ქრის­ტე სრუ­ლი კა­ცია და სრუ­ლი ღმერ­თი და ეს ერ­თი­ან­დე­ბა ერთ, კა­ცებ­რივ­სა და ღვთა­ებ­რივ ბუ­ნე­ბა­შიო. აგერ, კი­რი­ლე­მაც იგი­ვე თქვაო! მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ქრის­ტე სრუ­ლი კა­ციც არის და სრუ­ლი ღმერ­თიც, ცალ-ცალ­კე მათ­ზე სა­უ­ბა­რი არ შე­იძ­ლე­ბა, რად­გან და­ირ­ღ­ვე­ვა ყვე­ლა პრინ­ცი­პი, მა­შინ გა­მო­ვა, რომ ჯვარ­ზე ან მხო­ლოდ კა­ცი ავი­და, ან მხო­ლოდ ღმერ­თი, ჩვენ კი ვამ­ბობთ, რომ ჯვარ­ზე ერ­თი ბუ­ნე­ბა ავი­და კა­ცი­საც და ღმერ­თი­სა­ცო. და ასე გან­ს­რულ­დე­ბა ინ­კარ­ნა­ცია. ჰო­და, სიტყ­ვა "ერ­თის" გა­გო­ნე­ბა­ზე აღენ­თ­ნენ ბერ­ძ­ნე­ბი, მე­რე ბერ­ძ­ნე­ბის მიჰ­ყ­ვ­ნენ ქარ­თ­ვე­ლე­ბი. რას ჰქვია ერ­თი, ერთს აპო­ლი­ნა­რი­ო­სი ამ­ბობ­დაო, ერთს ხომ ევ­ტი­ქე ამ­ბობ­და, თქვე ერ­თ­ბუ­ნე­ბი­ა­ნე­ბო, თქვე­ნაო! და ამ­ჯე­რად ქარ­თ­ვე­ლე­ბის ჯე­რიც დად­გა, და­ეც­ვათ სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა და აღინ­თ­ნენ ღვთის სიყ­ვა­რუ­ლის ცეცხ­ლით და ეც­ნენ სომ­ხებს. და კვლა­ვაც ან­თე­ბულ­ნი ვართ ამ შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის ცეცხ­ლით და კვლა­ვაც ვიწ­ვით. ასე ხდე­ბო­და მა­შინ, და ასე ხდე­ბა ეხ­ლაც - სა­ნამ სი­მარ­თ­ლე ჩექ­მებს ჩა­იც­ვამს, ტყუ­ი­ლი დე­და­მი­წას წრეს არ­ტყამს. და ასე იყო სულ, იდ­გ­ნენ და იცავ­დ­ნენ ღვთა­ებ­რი­ო­ბას, ზო­გი ხან­ჯ­ლით, ზო­გი ქვე­ბით, ზო­გი დი­ო­ნი­სე თრა­კი­ე­ლით, ზო­გი დი­ო­ნი­სე არე­ო­პა­გე­ლით, ზო­გი არის­ტო­ტე­ლე­თი, ზო­გი პლა­ტო­ნით, ზო­გი ლო­გი­კით და ზო­გი წიხ­ლით. და ეს კე­თილ­შო­ბი­ლუ­რი გან­ზ­რახ­ვა იქ­ცე­ო­და სი­ძულ­ვი­ლად, ანა­თე­მე­ბად, კა­ცის­კ­ვ­ლა­დაც და ყო­ვე­ლი­ვე იმად, რის გა­მოც ზოგ­ჯერ გვრცხვე­ნია, რომ კაც­ნი გვქვია. ღმერ­თი კი რჩე­ბო­და ღმერ­თად და დარ­დი რომ შეს­ძ­ლე­ბო­და, ალ­ბათ იმა­ზე დარ­დობ­და, ამ ხალხს ენა რა­ტომ ამო­უდ­გა სა­ერ­თოდ. ის ამ­ბა­ვიც რჩე­ბო­და იმ ამ­ბად, რომ ერთ დღეს ღმერ­თი გან­კაც­და, მე­რე აწა­მეს, ჯვარს აც­ვეს და მოკ­ლეს, დაფ­ლეს და მე­რე ის მკვდრე­თით აღ­ს­დ­გა და ერ­თხელ კი­დევ მო­ვა.  *** მოკ­ლედ, ეს გრძე­ლი ამ­ბა­ვი იმის­თ­ვის იყო, რომ ამ მთელს და­ვი­და­რა­ბა­ში, რო­ცა ვხე­დავთ, თუ რო­გორ მო­ვაშ­თეთ ღვთა­ებ­რი­ო­ბა ენა­ში, რო­გორ ხდე­ბო­და ეს სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის მან­ძილ­ზე, რომ ისე­თი თავ­და­ჯე­რე­ბუ­ლე­ბი ვი­ყა­ვით, რომ გვე­გო­ნა, სიტყ­ვე­ბით შე­იძ­ლე­ბო­და ღმერ­თის მოც­ვა. ამ­ხე­ლა გა­მოც­დი­ლე­ბის შემ­დეგ, ისევ იქ ვართ, სა­ი­და­ნაც და­ვიწყეთ. და ოც­და­მე­ერ­თე სა­უ­კუ­ნე­ში ჩვენ ვკითხუ­ლობთ შემ­დეგ პო­ზი­ცი­ას, რო­მე­ლიც არ არის მხო­ლოდ ერ­თი ობ­ს­კუ­რან­ტი კლე­რი­კა­ლის აზ­რი, არა­მედ, სამ­წუ­ხა­როდ, სა­ზო­გა­დოდ გა­ზი­ა­რე­ბუ­ლი პო­ზი­ციაა. ეს არის აზ­რი, რო­მე­ლიც არ ტო­ვებს ად­გილს სიყ­ვა­რუ­ლის­თ­ვის და შე­სა­ბა­მი­სად იმის­თ­ვის, რაც სიყ­ვა­რუ­ლია - ღმერ­თი­სათ­ვის, არ ტო­ვებს ად­გილს რა­ცი­ო­ნა­ლუ­რო­ბის­თ­ვის და იმის­თ­ვი­საც, იმის­თ­ვის, რაც გო­ნია და რაც ღვთის ლო­გო­სია - ქრის­ტეს­თ­ვის და არც შვე­ბი­სათ­ვის და არც მშვი­დო­ბი­სათ­ვის. და აი ამ ნა­თე­ლი, ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი, სიყ­ვა­რუ­ლით, ინ­ტე­ლექ­ტი­თა და თავ­მ­დაბ­ლო­ბით სავ­სე შე­ხე­დუ­ლე­ბით და­ვამ­თავ­როთ პირ­ვე­ლი ნა­წი­ლი სა­უბ­რი­სა ჩვენს და შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის შე­სა­ხებ: - მო­ნო­ფი­ზი­ტუ­რი სწავ­ლე­ბით ღვთა­ებ­რივ­მა ბუ­ნე­ბამ მთლი­ა­ნად შთან­თ­ქა კა­ცობ­რი­ვი ბუ­ნე­ბა. თუ ქრის­ტეს ჰქონ­და მხო­ლოდ ერ­თი - ღვთა­ებ­რი­ვი ბუ­ნე­ბა, მა­შინ მას, რო­გორც ღმერთს, არც ში­ო­და, არც სწყუ­რო­და, არც იღ­ლე­ბო­და, არც ჯვარ­ც­მის იარე­ბი სტკი­ო­და, და­ი­ბა­დე­ბა კითხ­ვა - ქრის­ტე ტყუ­ო­და? მა­თი სწავ­ლე­ბი­დან გა­მო­დის, რომ ქრის­ტეს და­უდ­გამს რა­ღაც წარ­მოდ­გე­ნა (შეგ­ვინ­დოს უფალ­მა, უბ­რა­ლოდ, გან­მარ­ტე­ბის­თ­ვის ვამ­ბობ ამას) ხალ­ხის მო­საჩ­ვე­ნებ­ლად, მა­თი გუ­ლე­ბის ასა­ჩუ­ყებ­ლად. და ყვე­ლა­ზე მთა­ვა­რი - თუ­კი ქრის­ტე მხო­ლოდ ერ­თი, ღვთა­ებ­რი­ვი ბუ­ნე­ბის მა­ტა­რე­ბე­ლია, მა­შინ რა გა­მო­დის, რომ ჯვარ­ზე ღმერ­თი მოკ­ვ­და? ღმერ­თი შე­იძ­ლე­ბა მოკ­ვ­დეს? სა­მე­ბის ერთ-ერ­თი წევ­რი მოკ­ვ­და და სა­მი დღის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­მე­ბის ნაც­ვ­ლად ორე­ბა მარ­თავ­და სამ­ყა­როს? ამი­ტომ მო­ნო­ფი­ზი­ტო­ბა მთლი­ა­ნად მკრე­ხე­ლუ­რი, ღვთის შე­უ­რაცხ­მ­ყო­ფე­ლი, ღვთის მგმო­ბი სწავ­ლე­ბაა და სწო­რედ ამი­ტომ 451 წელს ქა­ლაქ ქალ­კე­დონ­ში შე­იკ­რი­ბა მე­ოთხე მსოფ­ლიო კრე­ბა, იმ­ს­ჯე­ლეს მო­ნო­ფი­ზო­ტო­ბა­სა და დი­ო­ფი­ზი­ტო­ბა­ზე, გა­მო­ი­ძი­ეს მთე­ლი წმინ­და წე­რი­ლი და სა­ბო­ლო­ოდ და­ად­გი­ნეს, რომ ანა­თე­მა მას, ვინც იტყ­ვის, რომ ქრის­ტეს აქვს ერ­თი ბუ­ნე­ბა! ანუ მო­ნო­ფი­ზი­ტე­ბი არი­ან ანა­თე­მას გა­და­ცე­მუ­ლი საკ­რე­ბუ­ლო. ვინც ამ სწავ­ლე­ბას მიჰ­ყ­ვე­ბა, ანა­თე­მის ქვეშ აყე­ნებს თა­ვის­თავს." რო­გორც ერ­თი ჭკვი­ა­ნი კა­ცი ამ­ბობ­და, სა­ნამ სი­მარ­თ­ლე ჩექ­მებს ჩა­იც­ვამს, ამ კა­ცის სიტყ­ვე­ბი უკ­ვე შე­მო­ირ­ბენს ქვე­ყა­ნას. ასე ხდე­ბო­და შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­შიც, და ასე ხდე­ბა დღე­საც.

წყარო
Please Share it! :)

Комментариев нет:

Отправить комментарий