პიერ ადო
ფილოსოფია, როგორც ცხოვრების წესი2
„ყველა, ვინც სიბრძნეში იწვრთნება, იქნება ის ბერძენი თუ ბარბაროსი, უდანაშაულო და უცოდველ ცხოვრებას ეწევა. მას არც უსამართლობის დათმენა უნდა და არც ჩადენა, ის თავს არიდებს საქმოსან ადამიანებთან ურთიერთობას და გაურბის იმ ადგილებს, სადაც ისინი ერთმანეთს ხვდებიან, - სასამართლოებს, საბჭოებს, მოედნებს, საკრებულოებსა და, საერთოდ, ყველა იმ ადგილს, სადაც უაზრო ხალხი თავს იყრის და ურთიერთობს. ასეთი ადამიანი მიისწრაფვის უკონფლიქტო და მშვიდობიანი ცხოვრებისკენ. ის, უპირველეს ყოვლისა, არის ბუნების მჭვრეტელი, და აკვირდება ყველაფერს, რაც ბუნებაშია. ის გულდასმით იკვლევს მიწას, ზღვას, ჰაერს, ცასა და მათში არსებული ბუნების მრავალგვარობას. ფიქრით ის მისდევს მთვარეს, მზეს და სხვა პლანეტებისა თუ უძრავი მნათობების ციკლს. სხეულით მიწის მკვიდრი, სულს ის ფრთებს ასხამს, რათა ეთერში ასულმა, იქაური ძალები ჭვრიტოს, როგორც ეს ჭეშმარიტ მსოფლიოს მოქალაქეს [„კოსმოპოლიტესს“] შეჰფერის: მას სამყარო თავის ქალაქად მიაჩნია, ხოლო მოქალაქეები - სიბრძნის მეგობრებად; მათ თავისი სამოქალაქო უფლებები მიიღეს სიქველისგან, რომლის ფუნქცია საერთო საქმის გაძღოლაა. ამგვარად, სიქველით მდიდარი ადამიანი ჩვეულია, არაფრად ჩააგდოს სხეულის ავბედობა და გარეგანი მოვლენები, ცდილობს, გულგრილი იყოს იმ მოვლენათა მიმართ, რომლებიც გულგრილობას იმსახურებენ, დაიცვას თავი სიამტკბილობისა და ლტოლვისაგან. ერთი სიტყვით, ის მუდამ ცდილობს, ვნებებზე მაღლა იდგეს... და არ მოედრიკოს ბედის დარტყმებს, იმიტომ რომ თავდასხმები წინასწარ გამოთვლადია (ჩვენთვის არასასურველ მოვლენათა შორის უმძიმესნიც კი ადვილად ასატანი ხდება მათი წინასწარი განჭვრეტით, რადგან განსჯას ძალუძს, თავს დატეხილი მოვლენები მოულოდნელობად კი არ მიიჩნიოს, არამედ უფრო მსუბუქად - ძველ და ჩვეულ მოვლენებად აღიქვას). ამიტომ მათთვის, ვინც სიქველით ხარობს, მთელი ცხოვრება დღესასწაულია.
რა თქმა უნდა, ცოტაა ასეთი ვინმე, ქალაქებში სიბრძნის მკრთალი ცეცხლის მატარებელი, ვისი მიზანიცაა, სიქველე მთლიანად არ დაიშრიტოს და ჩვენს მოდგმაში არ ამოწყდეს.
მაგრამ თუ ხალხს ყველგან ისეთი სულისკვეთება ექნება, როგორც ადამიანთა ამ მცირე რიცხვს, თუ ისინი მართლაც ისეთები გახდებიან, რასაც მათგან ბუნება მოითხოვს, - უდანაშაულონი და უცოდველნი, გონიერების მოყვარულნი, გახარებულნი მშვენიერებით თავად მშვენიერების გულისთვის და დარწმუნებულნი, რომ მხოლოდ ის არის ჭეშმარიტი სიკეთე... მაშინ ქალაქები ბედნიერებით განიმსჭვალება, განთავისუფლდება იმისაგან, რაც ტკივილსა და შიშს იწვევს, აღივსება სიხარულითა და სულიერი სიამოვნებით, ისე, რომ არც ერთი წამი არ იქნება ბედნიერ ცხოვრებას მოკლებული, და წლის მთელი ციკლი დღესასწაული იქნება“.3
ფილონ ალექსანდრიელის ამ ტექსტში, რომელიც სტოიციზმით არის შთაგონებული, ნათლად ვლინდება ელინისტური და რომაული ეპოქის ფილოსოფიის ერთი არსებითი ასპექტი: ფილოსოფია არის ცხოვრების წესი. ეს მხოლოდ იმას არ ნიშნავს, რომ ის გარკვეული ზნეობრივი საქციელია (ზემოთ მოტანილ ტექსტში ჩანს როლი, რომელსაც ბუნების ჭვრეტა ასრულებს), არამედ იმასაც, რომ ფილოსოფია არის სამყაროში არსებობის წესი, რომელიც ყოველ წამს უნდა განიცდებოდეს და რომელმაც მთელი ცხოვრება უნდა გარდაქმნას.
სიტყვა ფილო-სოფია - სიბრძნის სიყვარული - ძველ ბერძენთა აზრით, შესაფერისი იყო ფილოსოფიის ასეთი გაგების გამოსახატავად. „ნადიმში“ პლატონმა აჩვენა, რომ სოკრატე, ფილოსოფოსის განსახიერება, შეიძლებოდა გაიგივებულიყო ეროსთან, რომელიც იყო ძე პოროსისა (გამოსავალი) და პენიასი (სიღარიბე). მას აკლდა სიბრძნე, მაგრამ მას მისი მოპოვება შეეძლო. ამგვარად, ფილოსოფია გვევლინება როგორც აზროვნების, ნების, მთელი არსების წვრთნა, სიბრძნის მიღწევის მიზნით განხორციელებული. სხვაგვარად ამ მდგომარეობას ადამიანი, ფაქტობრივად, ვერც მიაღწევდა. ფილოსოფია იყო სულიერი პროგრესის მეთოდი, რომელიც მოითხოვდა რადიკალურ მოქცევას, არსებობის წესის ძირეულ გარდაქმნას. ფილოსოფია იყო ცხოვრების წესი, თავისი მცდელობით, წვრთნით, რომელიც სიბრძნის მოპოვებისკენ იყო მიმართული, და თავისი მიზნით, რაც თავად სიბრძნეს წარმოადგენდა; სიბრძნე ხომ მხოლოდ შეცნობას კი არ მოითხოვს, არამედ სხვაგვარად „ყოფნასაც“. ანტიკური ფილოსოფიის პარადოქსი და სიდიადე ის არის, რომ მას გაცნობიერებული ჰქონდა ფაქტი, რომ სიბრძნე მიუღწეველია; მაგრამ, ამავე დროს, ის დარწმუნებული იყო, რომ აუცილებელია მივსდიოთ სულიერ პროგრესს. კვინტილიანე ამბობდა: „უნდა იმისკენ მივისწრაფოთ, რაც უმაღლესია; ამას აკეთებდა ძველთაგან უმეტესობა: მიაჩნდათ, რომ ბრძენი ჯერ არავის შეხვედრია, და მაინც სიბრძნის შესახებ ასწავლიდნენ“.4 მათ იცოდნენ, რომ ვერასოდეს მიაღწევდნენ სიბრძნეს თავისთავად, როგორც მყარსა და განსაზღვრულ მდგომარეობას, და მაინც იმედი ჰქონდათ, რომ მას ბედნიერ წამებში ეზიარებოდნენ; სიბრძნე იყო ტრანსცენდენტური ნორმა, რომელიც მოქმედებას წარმართავდა.
სიბრძნე იყო ცხოვრების წესი, რომელსაც მოჰქონდა სულის სიმშვიდე (ataraxia), შინაგანი თავისუფლება (autarkeia), კოსმოსური ცნობიერება. ფილოსოფია, უპირველეს ყოვლისა, წარმოადგენდა თერაპიას, რომელსაც შიში უნდა განეკურნა. ეს თემა ნათლად არის წარმოდგენილი ქსენოკრატესთან, პლატონის მოწაფესთან,5 ეპიკურესთან („ციურ ფენომენთა ცოდნას სხვა შედეგი არ მოაქვს, გარდა სულის სიმშვიდისა“),6 სტოიკოსებთან,7 სკეპტიკოსებთან, სადაც ეს აზრი ლამაზად ასეა გამოთქმული: „ცნობილ მხატვარ აპელეს სურდა, ნახატზე ცხენის ქაფი გამოეხატა. მას ეს არ გამოსდიოდა. ამიტომ გადაწყვიტა, ამ საქმეზე უარი ეთქვა. მან ნახატს ესროლა ღრუბელი, რომლითაც თავის ფუნჯებს წმენდდა. ღრუბელი ნახატს რომ მოხვდა, ცხენის ქაფი გამოისახა. სხვა ფილოსოფოსთა მსგავსად, სკეპტიკოსებიც სულიერი სიმშვიდის ძიებას იწყებენ დასკვნის სიმტკიცესა და ურყეობაში; მაგრამ მიზანს რომ ვერ აღწევენ, დასკვნაზე უარს ამბობენ. სწორედ ამ დროს, შემთხვევით, დასკვნაზე უარის თქმას სულიერი სიმშვიდე მოჰყვება, როგორც სხეულს - ჩრდილი“.8
ფილოსოფია წარმოგვიდგება როგორც დამოუკიდებლობის მოპოვების მეთოდი, როგორც შინაგანი თავისუფლება (autarkeia), მდგომარეობა, რომელშიც „მე“ მხოლოდ თავის თავზეა დამოკიდებული. ეს თემა გვხვდება სოკრატესთან,9 კინიკოსებთან, არისტოტელესთან (მისთვის მჭვრეტელობითი ცხოვრება დამოუკიდებლობის გარანტიაა),10 ეპიკურესთან,11 სტოიკოსებთან.12 ყველა ფილოსოფიურ სკოლაში, სხვადასხვაგვარად, ერთსა და იმავე მოვლენას ვაწყდებით: გაცნობიერებას იმისა, თუ რა ძალუძს ადამიანის „მე“-ს; მას შეუძლია გაემიჯნოს ყველაფერს, რაც მისთვის უცხოა, თუნდაც ამის მიღწევის ერთადერთი შესაძლებლობა გადაწყვეტილებაზე უარის თქმა იყოს, როგორც ეს სკეპტიკოსების შემთხვევაში იყო.
ეპიკურეიზმსა და სტოიციზმში ამ ძირეულ პრინციპებს ემატებოდა კოსმოსური ცნობიერება, ანუ გაცნობიერება იმისა, რომ კოსმოსის ნაწილი ვართ, და რომ „მე“ განფენილია საყოველთაო ბუნების უსასრულობაში. მეტროდორე, ეპიკურეს მოწაფე, ამბობს: „გახსოვდეს, რომ თუმცა მოკვდავი ხარ და შენი ცხოვრება შეზღუდულია, ბუნების ჭვრეტის მეშვეობით მაინც ხარ ამაღლებული სივრცისა და დროის უსასრულობამდე, და გინახავს მთელი წარსული და მომავალი“.13 ხოლო მარკუს ავრელიუსის თანახმად, „ადამიანის სული შემოწერს მთელ სამყაროს და სიცარიელეს, რომელიც მას აკრავს. ის განეფინება უსაზღვრო დროის უსასრულობაში, მოიცავს და მოიაზრებს სამყაროს პერიოდულ ხელახლა დაბადებას.“14 ანტიკური ხანის ბრძენს ყოველ წამს გაცნობიერებული აქვს, რომ ის კოსმოსში ცხოვრობს და კოსმოსთან თანხმობაშია.
უკეთესად რომ გავიგოთ, თუ რა სახით შეიძლება ყოფილიყო ანტიკური ფილოსოფია ცხოვრების წესი, ალბათ, უნდა გავიხსენოთ ის განსხვავება, რომელსაც სტოიკოსები ხედავდნენ ფილოსოფიის შესახებ დისკურსსა და თავად ფილოსოფიას შორის.15 სტოელთა თანახმად, ფილოსოფიის ნაწილები, კერძოდ, ფიზიკა, ეთიკა და ლოგიკა სინამდვილეში თავად ფილოსოფიის ნაწილები კი არ არის, არამედ ფილოსოფიური დისკურსის ნაწილებია. მათ იმის თქმა სურდათ, რომ როდესაც საქმე ეხება ფილოსოფიის სწავლებას, ცხადია, უნდა შევთავაზოთ ლოგიკის თეორია, ფიზიკის თეორია, ეთიკის თეორია. მოთხოვნილებები (ლოგიკური და პედაგოგიური ხასიათისა), რომლებსაც დისკურსი აყენებს, ასეთ განსხვავებას აუცილებელს ხდის. მაგრამ თავად ფილოსოფია (ანუ ფილოსოფიური ცხოვრების წესი) არ არის ნაწილებად დაყოფილი თეორია; ის ერთიანი ქმედებაა, რაც ნიშნავს, რომ უნდა ვიცხოვროთ ლოგიკა, ფიზიკა და ეთიკა. ამ შემთხვევაში ლოგიკის თეორიას (რაც გულისხმობს სწორად ლაპარაკსა და ფიქრს) კი აღარ ქმნიან, არამედ სწორად ფიქრობენ და ლაპარაკობენ; ფიზიკური სამყაროს თეორიას კი აღარ ქმნიან, არამედ კოსმოსს ჭვრეტენ; ზნეობრივი საქციელის თეორიას კი აღარ ქმნიან, არამედ სწორად და სამართლიანად იქცევიან.
ფილოსოფიის შესახებ დისკურსი არ არის ფილოსოფია. პოლემონი, ძველი აკადემიის სკოლის ერთ-ერთი მეთაური, ამბობდა: „რას ვიტყოდით მუსიკოსზე, რომელიც კმაყოფილდება მუსიკის სახელმძღვანელოების კითხვით, მაგრამ არასდროს უკრავს? ფილოსოფოსები გვაოცებენ ხოლმე თავისი სილოგიზმებით, ცხოვრებაში კი თავის თავს ეწინააღმდეგებიან“.16 ხუთი საუკუნის შემდეგ ეპიქტეტის ნათქვამი ექოსავით გაისმის: „ხელოსანი არ გეტყვით: „ყური დამიგდეთ, როცა ხელოსნობაზე ვმსჯელობ“, ის ხომ გასამრჯელოს სახლისთვის იღებს და მას აშენებს... შენც იგივე გააკეთე. ჭამე, როგორც ადამიანმა, სვი, როგორც ადამიანმა... დაქორწინდი, გყავდეს ბავშვები, მიიღე მონაწილეობა ქალაქის ცხოვრებაში, ისწავლე უსამართლობების დათმენა, აიტანე სხვა ადამიანები...“17
თვალში საცემია თეორიასა და პრაქტიკას შორის განსხვავების შედეგი. ის სტოიკოსებმა ჩამოაყალიბეს, თუმცა იმპლიციტურად მას ფილოსოფოსთა უმეტესობა აღიარებდა. მას ნათლად გამოხატავს ეპიკურული სენტენცია: „ამაოა ფილოსოფიური მსჯელობა, რომელიც სულის ვნებებს არ განკურნავს“.18ფილოსოფიური თეორიები ფილოსოფიურ ცხოვრებას ემსახურება. ამიტომ, ელინისტურ და რომაულ ეპოქაში, ისინი დაიყვანებოდა თეორიულ, სისტემატურ, ძალიან კონცენტრირებულ ბირთვზე, რომელსაც ფსიქიკური ზემოქმედების ძალა აქვს და საკმარისად მოხერხებულია იმისათვის, რომ მუდამ ხელთ გვქონდეს. ფილოსოფიური დისკურსი სისტემატურია არა იმიტომ, რომ მიზნად ისახავს მთელი სინამდვილის სრულ და სისტემურ განმარტებას, არამედ იმიტომ, რომ გონება უნდა აღჭურვოს ერთმანეთთან მტკიცედ დაკავშირებული პრინციპების მცირე ჯგუფით; ამგვარი სისტემატიზაცია მას დამაჯერებლობას მატებს და მნემოტექნიკური [დამახსოვრების ხელოვნების] თვალსაზრისით უფრო ეფექტურს ხდის. გარდა ამისა, მოკლე სენტენციები აჯამებენ ძირითად მოძღვრებებს, ზოგჯერ ძალიან შთამბეჭდავი ფორმით, იმისათვის, რომ შევძლოთ იმ საწყის მდგომარეობაში გადანაცვლება, რომელშიც ცხოვრება გვიწევს.
ნიშნავს თუ არა ფილოსოფიურად ცხოვრება მხოლოდ იმას, რომ ცხოვრებისეული პრობლემების გადასაწყვეტად ყოველ წამს კარგად ნაცნობი ფრაზები უნდა გამოვიყენოთ? როცა დავფიქრდებით იმაზე, თუ რას მოიცავს ფილოსოფიური ცხოვრება, დავინახავთ, რა დიდი უფსკრულია ფილოსოფიურ თეორიას და ფილოსოფიას, როგორც ცოცხალ ქმედებას, შორის. ხელოვანიც ხომ თითქოს წესების მისადაგებით კმაყოფილდება. მაგრამ ხელოვნების აბსტრაქტულ თეორიასა და ხელოვანის ქმნილებას შორის განუზომელი დისტანციაა. ფილოსოფიის შემთხვევაში ხელოვნების ნიმუშის შექმნაში კი არ არის საქმე, არამედ, უპირველეს ყოვლისა, საკუთარი თავის გარდაქმნაში. ჭეშმარიტად ფილოსოფოსად ცხოვრება იმ განზომილების რეალობაა, რომელიც სრულიად განსხვავებულია ფილოსოფიური დისკურსისგან.
სტოიციზმში, ისევე როგორც ეპიკურეიზმში, ფილოსოფოსობა არის უწყვეტი, მუდმივი აქტი, რომელიც ცხოვრებას უიგივდება; ის მოქმედებაა, რომელიც ყოველ წამს განახლებას მოითხოვს. ორივე სკოლის შემთხვევაში ეს აქტი შეიძლება განვსაზღვროთ როგორც ყურადღების ორიენტაცია. სტოიციზმში ყურადღება ორიენტირებულია ინტენციის სიწმინდეზე, ანუ გონებასთან ადამიანის ნების შესაბამისობაზე; ეპიკურეიზმში კი ყურადღება მიმართულია სიამოვნებაზე, რაც, საბოლოო ჯამში, არსებობის სიამოვნებაა. მაგრამ საქმე ის არის, რომ ამ ყურადღების განსახორციელებლად მრავალგვარი ვარჯიშია საჭირო, კერძოდ, აუცილებელია ინტენსიური ფიქრი მოძღვრების ძირეულ პრინციპებზე, ცხოვრების სასრულობის მუდამ განახლებულად გაცნობიერება, სინდისის გამოცდა და, რა თქმა უნდა, დროისადმი გარკვეული დამოკიდებულების გამომუშავება. სტოელები და ეპიკურელები გვთავაზობენ, ვიცხოვროთ აწმყოში, არ ვიდარდოთ წარსულზე, არ ვინერვიულოთ გაურკვეველი მომავლის გამო. მათი აზრით, აწმყო საკმარისია ბედნიერებისთვის, იმიტომ რომ ის ერთადერთი სინამდვილეა, რომელიც ჩვენ გვეკუთვნის, ერთადერთი რეალობაა, რომელიც ჩვენზეა დამოკიდებული. სტოელები და ეპიკურელები ერთხმად აღიარებენ ყოველი წამის უსაზღვრო ღირებულებას: მათთვის წამში განხორციელებული სიბრძნე ისეთივე დასრულებული და სრულყოფილია, როგორც ის სიბრძნე, რომელიც მთელი მარადიულობის მანძილზე სუფევს, ხოლო თავად წამი მარადიულობის ტოლია; სტოიკოსი ბრძენის აზრით, ყოველი წამი მთელ კოსმოსს მოიცავს. გარდა ამისა, ჩვენ არა მხოლოდ შეგვიძლია ვიყოთ იმწამსვე ბედნიერნი, არამედ უნდა ვიყოთ კიდეც ბედნიერნი. უნდა ვიჩქაროთ: მომავალი გაურკვეველია, სიკვდილი გვემუქრება; „სანამ ცხოვრებას ვაყოვნებთ, სიცოცხლე გადის“.19 ასეთი მიდგომა შეიძლება გაუგებარი დარჩეს, თუ არ გავითვალისწინებთ იმ ფაქტს, რომ ანტიკურ ფილოსოფიაში უმძაფრესად ჰქონდათ გაცნობიერებული არსებობის განუზომელი, უსაზღვრო ღირებულება, - ღირებულება არსებობისა კოსმოსში, კოსმოსური მოვლენის განუმეორებელ რეალობაში.
ამგვარად, ელინისტურ და რომაულ ეპოქაში ფილოსოფია ცხოვრების წესია, სიცოცხლის ხელოვნებაა, არსებობის ფორმაა. ფაქტია, რომ - უფრო ადრე თუ არა, სოკრატეს დროიდან მაინც - ანტიკურ ფილოსოფიას ეს თვისება გააჩნდა არსებობდა სოკრატული ცხოვრების სტილი (მას კინიკოსები ბაძავდნენ). სოკრატული დიალოგი იყო წვრთნა, რომელიც სოკრატესთან მოსაუბრეს უბიძგებდა, კითხვები დაესვა საკუთარი თავის შესახებ, ეზრუნა საკუთარი თავისთვის, თავისი სული რაც შეიძლება უფრო მშვენიერი და ბრძენი გაეხადა.20 ფილოსოფიას პლატონი განსაზღვრავს როგორც სიკვდილისთვის წვრთნას, ხოლო ფილოსოფოსს - როგორც ადამიანს, რომელსაც სიკვდილის არ ეშინია, იმიტომ რომ ის ჭვრეტს დროისა და არსებობის მთლიანობას.21 ზოგჯერ ფიქრობენ, რომ არისტოტელე წმინდა თეორეტიკოსია, მაგრამ მისთვისაც ფილოსოფია არ დაიყვანება ფილოსოფიურ დისკურსზე ან ცოდნის კორპუსზე; ფილოსოფია არის სულიერი თვისება, შინაგანი გარდაქმნის შედეგი: ცხოვრების ფორმა, რომელსაც არისტოტელე იწონებს, გონების მიხედვით ცხოვრებაა.22
მაგრამ ისე არ უნდა წარმოვიდგინოთ (რასაც ჩვეულებრივ აკეთებენ ხოლმე), თითქოს ფილოსოფია რადიკალურად გარდაიქმნა ელინისტურ ეპოქაში, ბერძნულ ქალაქებზე მაკედონური მმართველობის დამყარების შემდეგ ან იმპერიის ეპოქაში. ჯერ ერთი, სწორი არ არის, თითქოს ძვ. წ. 330 წლის შემდეგ ბერძნული ქალაქები და პოლიტიკური ცხოვრება ჩაკვდა, რასაც მტკიცე კლიშეების გავლენით საზოგადოდ ფიქრობენ ხოლმე. გარდა ამისა, ფილოსოფიის, როგორც ცხოვრების წესის გაგება, არ უკავშირდება პოლიტიკურ გარემოებებს, გაქცევის სურვილს, შინაგანი თავისუფლების მოთხოვნილებას, რომელიც დაკარგული პოლიტიკური თავისუფლების კომპენსაცია იქნებოდა. უკვე სოკრატესა და მის მოწაფეებთან ფილოსოფია არის ცხოვრების წესი, შინაგანი ცხოვრების ტექნიკა. ანტიკურობის მანძილზე, ისტორიული მდინარების პროცესში, ფილოსოფია არსებითად არ შეცვლილა.
ფილოსოფიის ისტორიკოსები, ჩვეულებრივ, არასაკმარის ყურადღებას უთმობენ იმ ფაქტს, რომ ანტიკური ფილოსოფია, უპირველეს ყოვლისა, ცხოვრების წესია. ისინი ფილოსოფიას, ძირითადად, ფილოსოფიურ დისკურსად მიიჩნევენ. რითი აიხსნება ასეთი მცდარი წარმოდგენა? ვფიქრობ, ეს დაკავშირებულია თავად ფილოსოფიის ევოლუციასთან შუა საუკუნეებსა და ახალ დროში. ქრისტიანობამ ამ მოვლენაში უზარმაზარი როლი ითამაშა. დასაწყისში, ა.წ. II საუკუნიდან, ქრისტიანობა წარმოდგებოდა როგორც ფილოსოფია, ანუ როგორც ქრისტიანული ცხოვრების წესი. ქრისტიანობამ შეძლო თავი ფილოსოფიად წარმოედგინა, რაც ადასტურებს იმ ფაქტს, რომ ანტიკურობაში ფილოსოფია გაიგებოდა როგორც ცხოვრების წესი. თუკი ფილოსოფოსობა გონების კანონის თანახმად ცხოვრებას ნიშნავს, მაშინ ქრისტიანი ფილოსოფოსია, რადგან ის ლოგოსის, საღმრთო გონების კანონის თანახმად ცხოვრობს.23 იმისათვის, რომ ფილოსოფიად წარმოდგენილიყო, ქრისტიანობას უნდა შეეთვისებინა ანტიკური ფილოსოფიისგან ნასესხები ელემენტები, უნდა შეეთანხმებინა იოანეს სახარების სიტყვა სტოელთა კოსმოსურ ლოგოსთან, შემდეგ კი არისტოტელურ თუ პლატონურ გონებასთან. გარდა ამისა, ქრისტიანობას თავისი ქრისტიანული ცხოვრების წიაღში უნდა გაეთავისებინა სულიერი ფილოსოფიური წვრთნა. ამგვარი ინტეგრაცია ძალიან ნათლად ჩანს კლიმენტი ალექსანდრიელთან. ის ინტენსიურად ვითარდება სამონასტრო მოძრაობაში, სადაც კვლავ ვხვდებით სტოელთა თუ პლატონიკოსთა ისეთ ვარჯიშებს, როგორიც არის ყურადღება საკუთარი თავისადმი (prosoche), მედიტაცია, სინდისის კვლევა, სიკვდილისთვის წვრთნა, რაც აგრეთვე გულისხმობს აღიარებას იმ ღირებულებისა, რომელიც სულის სიმშვიდესა და ვნებათაგან თავისუფლებას ენიჭება.
შუა საუკუნეები მემკვიდრეობით იღებს მონასტრული ცხოვრების იდეას, როგორც ქრისტიანულ ფილოსოფიას, ანუ როგორც ცხოვრების ქრისტიანულ წესს. დომ ჟან ლეკლერი ამბობს: „მონასტრულ შუა საუკუნეებში, ისევე, როგორც ანტიკურობაში, ფილოსოფია აღნიშნავს არა მხოლოდ თეორიას ან შემეცნების წესს, არამედ განცდილ სიბრძნეს, გონების თანახმად ცხოვრების წესს“.24
მაგრამ, ამავე დროს, შუა საუკუნეების უნივერსიტეტებში ბოლო მოეღება აღრევას, რომელიც თავდაპირველად არსებობდა თეოლოგიას (ის რწმენის კანონზე იყო დაფუძნებული) და ტრადიციულ ფილოსოფიას (ის გონებას ეფუძნებოდა) შორის. ფილოსოფია აღარ არის უზენაესი მეცნიერება, ის „თეოლოგიის მსახურია“; თეოლოგიას ის აწვდის ცნებით, ლოგიკურ, ფიზიკურ თუ მეტაფიზიკურ მასალას, რომელიც მას სჭირდება. ხელოვნების ფაკულტეტი სხვა აღარაფერია, თუ არა თეოლოგიის ფაკულტეტისთვის მომზადება. შუა საუკუნეებში (მხედველობაში თუ არ მივიღებთ სიტყვის ფილოსოფია მონასტრულ ხმარებას) ფილოსოფია ნაწილობრივ იქცევა წმინდა თეორიულ და აბსტრაქტულ საქმიანობად; ის აღარ არის ცხოვრების წესი. ანტიკური სულიერი წვრთნა აღარ არის ფილოსოფიის ნაწილი, ის ინტეგრირებულია ქრისტიანულ სიწმინდეში: მას კვლავ ვხვდებით წმინდა ეგნატეს „სულიერ წვრთნაში“, ხოლო ნეოპლატონური მისტიკა არსებობას განაგრძობს ქრისტიანულ მისტიკაში, კერძოდ, რაინის დომინიკანელებთან, როგორიც იყო მაისტერ ექჰარტი. ანტიკურობასთან შედარებით, ფილოსოფიის შინაარსი რადიკალურად შეიცვალა. მეორე მხრივ, ამიერიდან თეოლოგიასა და ფილოსოფიას ასწავლიდნენ უნივერსიტეტებში, რომლებიც შუა საუკუნეების ეკლესიის მიერ იყო დაარსებული. მართალია, ზოგჯერ ცდილობდნენ, სიტყვა „უნივერსიტეტი“ გამოეყენებინათ ანტიკურობის სასკოლო ინსტიტუციების მიმართ, მაგრამ სინამდვილეში უნივერსიტეტი, როგორც იდეა და რეალობა, ანტიკურობის ბოლომდე (თუ არ ჩავთვლით, შესაძლოა, აღმოსავლეთს) საერთოდ არ არსებობდა. უნივერსიტეტის ერთ-ერთი თავისებურება ის არის, რომ ის შედგება მასწავლებლებისგან, რომლებიც მასწავლებლებს ამზადებენ, ანუ პროფესიონალები ამზადებენ პროფესიონალებს. შესაბამისად, სწავლება აღარ არის მიმართული ადამიანებზე, რომელთა განათლებაც იმისათვის სურთ, რომ ისინი ადამიანები იყვნენ, არამედ მიმართულია სპეციალისტებზე სხვა სპეციალისტების მომზადების მიზნით. სწორედ ესაა „სქოლასტიკის“ საშიშროება, რომელიც ანტიკურობის ბოლოს გამოიკვეთა, შუა საუკუნეებში განვითარდა და კვალი დღევანდელ ფილოსოფიაზეც დატოვა.
სქოლასტიკური უნივერსიტეტი, სადაც თეოლოგია ბატონობს, XVIII საუკუნის ბოლომდე არსებობს. XVI-დან XVIII საუკუნემდე, ფილოსოფიური თვალსაზრისით ჭეშმარიტად შემოქმედებითი აქტივობა ვითარდება უნივერსიტეტის ფარგლებს გარეთ, დეკარტის, სპინოზას, მალბრანშის, ლაიბნიცის სახით. თეოლოგიასთან მიმართებით, ფილოსოფია ავტონომიას მოიპოვებს, მაგრამ ეს მოძრაობა, რომელიც ჩაისახა როგორც რეაქცია შუა საუკუნეების სქოლასტიკაზე, სინამდვილეში მისავე ნიადაგზე იდგა. ფილოსოფიურ თეორიულ დისკურსს სხვაგვარი თეორიული დისკურსი დაუპირისპირდა.
XVIII საუკუნის ბოლოდან უნივერსიტეტში შემოვიდა ახალი ფილოსოფია ვოლფის, კანტის, ფიხტეს, შელინგისა და ჰეგელის სახით. ამიერიდან ფილოსოფია (რამდენიმე გამონაკლისის გარდა, როგორებიც იყვნენ შოპენჰაუერი ან ნიცშე) განუყრელად არის დაკავშირებული უნივერსიტეტთან, რასაც ვხედავთ ბერგსონის, ჰუსერლის ან ჰაიდეგერის მაგალითზე. ამ ფაქტს დიდი მნიშვნელობა აქვს. როგორც ვნახეთ, ფილოსოფიურ დისკურსზე დაყვანილი ფილოსოფია ამიერიდან ვითარდება სხვა გარემოში - ანტიკური ფილოსოფიისგან განსხვავებულ ატმოსფეროში. ახალი დროის საუნივერსიტეტო ფილოსოფიის სახით საქმე აღარ გვაქვს ფილოსოფიასთან, როგორც ცხოვრების წესთან, სიცოცხლის ფორმასთან, ყოველ შემთხვევაში, თუ საუბარი არ არის საკუთრივ ამა თუ იმ ფილოსოფიის პროფესორის ცხოვრების ფორმაზე. [ამიერიდან საუნივერსიტეტო ფილოსოფიის არსებითი] ელემენტი, მისი საარსებო გარემო ხდება სახელმწიფო სასკოლო ინსტიტუცია, რაც, სხვათა შორის, ფილოსოფიის დამოუკიდებლობისათვის ყოველთვის იყო და მომავალშიც შეიძლება იყოს საფრთხე. შოპენჰაუერი ამბობს: „არსებითად, უნივერსიტეტების ფილოსოფია მხოლოდ მოჩვენებითობაა: მისი ნამდვილი მიზანია, სტუდენტებს მიაწოდოს ისეთი შეხედულებები, რომლებიც პროფესურის განმგებელ სამინისტროს მოსწონს... ასეთი საკათედრო ფილოსოფია სერიოზულად მისაღები არ არის, ის მხოლოდ გასართობი ფილოსოფიაა... თუკი ამქვეყნად რამეა სასურველი, ეს არის ის, რომ მზის სხივი მოხვდეს ჩვენი არსებობის სიბნელეს და ჩვენი საიდუმლოებით მოცული არსებობა გასაგები გახადოს.“25 ასეა თუ ისე, ახალი დროის ფილოსოფია, უპირველეს ყოვლისა, დისკურსია, რომელიც სასწავლო კურსში მუშავდება და წიგნებში გადმოიცემა, ანუ ტექსტია, რომლის განმარტებაც შეიძლება.
ეს იმას არ ნიშნავს, რომ ახალი დროის ფილოსოფიამ, სხვადასხვა გზით, ხელახლა არ პოვა ანტიკური ფილოსოფიის ზოგიერთი ეგზისტენციალური ასპექტი. თუმცა, მთლიანად ისინი არც არასოდეს გამქრალან. მაგალითად, შემთხვევითი არ არის, რომ დეკარტი ერთ-ერთ თავის ნაშრომს „მედიტაციებს“ უწოდებს. ეს მართლაც მედიტაციებია (მედიტაცია წვრთნის, ვარჯიშის მნიშვნელობით), წმიდა ავგუსტინეს ქრისტიანული ფილოსოფიის სულისკვეთების შესაბამისი. დეკარტის რჩევის თანახმად, სასურველია მათში პრაქტიკა გარკვეული დროის მანძილზე.სპინოზას „ეთიკა“, თავისი სისტემატური და გეომეტრული ფორმით, საკმარისად კარგად შეესაბამება სისტემატურ ფილოსოფიურ დისკურსს სტოიციზმში. შეიძლება ითქვას, რომ ეს დისკურსი, რომელიც ანტიკური ფილოსოფიით საზრდოობს, გვასწავლის ადამიანის არსების ძირეულად და კონკრეტულად გარდაქმნას იმისათვის, რომ ბედნიერებას მივაღწიოთ. ნაშრომის ბოლო სტრიქონებში გამოიკვეთება ბრძენის სახე: სპინოზას თანახმად, „ბრძენმა სულიერი მღელვარება არ იცის. ერთგვარი მარადიული აუცილებლობით მან იცისსაკუთარი თავი, ღმერთი და საგნები, ის არასდროს წყვეტს არსებობას და მუდამ ფლობს სულის ჭეშმარიტ სიმშვიდეს.“26
შოპენჰაუერის და ნიცშეს ფილოსოფიაც არის მოწოდება ცხოვრების წესის რადიკალური გარდაქმნისკენ. ნიცშე და შოპენჰაუერი არიან ის მოაზროვნეები, რომლებიც მთლიანად ანტიკური ტრადიციის კვალზე დგანან. გარდა ამისა, ჰეგელის მეთოდის გავლენით, იმ იდეის საფუძველზე, რომ ადამიანის ცნობიერება წმინდა ისტორიული ხასიათისაა (რაც ნიშნავს, რომ ერთადერთი მუდმივი რამ არის მოქმედება თავად ადამიანის გონისა, რომელიც განუწყვეტლივ წარმოქმნის ახალ ფორმებს), ახალგაზრდა ჰეგელიანელებსა და მარქსთან განვითარდა იდეა, რომელიც გულისხმობს, რომ თეორია გაუმიჯნავია პრაქტიკისგან და რომ ადამიანის ზემოქმედება სამყაროზე არის ის, რაც წარმოდგენებს აჩენს. XX საუკუნეში ბერგსონის ფილოსოფია და ჰუსერლის ფენომენოლოგია წარმოგვიდგება უფრო არა როგორც სისტემები, არამედ როგორც მეთოდები, რომლებმაც სამყაროს ჩვენებური აღქმა უნდა გარდაქმნან. ხოლო აზროვნების ის მოძრაობა, რომელსაც საფუძველი ჰაიდეგერმა დაუდო და რომელიც ეგზისტენციალიზმმა განაგრძო, თეორიულად, პრინციპში, მიზნად ისახავს ფილოსოფიურ პროცესში ადამიანის თავისუფლებისა და მოქმედების ჩართვას, თუმცა სინამდვილეში თავად ის, უპირველეს ყოვლისა, ფილოსოფიური დისკურსია.
ანტიკური ფილოსოფიის განსხვავება ახალი დროის ფილოსოფიისგან ასე შეიძლება განისაზღვროს: ანტიკურ ფილოსოფიაში არა მარტო ქრისიპოსი ან ეპიკურე - იმის გამო, რომ მათ ფილოსოფიური დისკურსი განავითარეს - არიან მიჩნეულნი ფილოსოფოსებად, არამედ ყველა ადამიანი, ვინც ქრისიპოსისა თუ ეპიკურეს მითითებებით ცხოვრობს, ფილოსოფოსია. პოლიტიკოსი, მაგალითად, კატონ უტიკელი, აღიარებულია როგორც ფილოსოფოსი და ბრძენიც კი: თუმცა მას არაფერი დაუწერია და არაფერი უსწავლებია, მისი ცხოვრება სრულიად სტოიკური იყო. იგივე შეიძლება ითქვას სახელმწიფო მოღვაწეთა შესახებ: რუტილიუს რუფუსი და კვინტუს მუტიუს სკევოლა პონტიფექსი პრაქტიკულად განასახიერებენ სტოიციზმს, როცა მათთვის მინდობილ პროვინციებს სანიმუშო უანგარობითა და ადამიანურობით განაგებენ. ისინი მხოლოდ ზნეობის მაგალითს კი არ წარმოადგენენ, არამედ არიან ის ადამიანები, რომლებიც მთლიანად სტოიციზმის პრინციპებით ცხოვრობენ (ციცერონი აშკარად ამბობს, რომ მათ უარი თქვეს გარკვეული ტიპის რიტორიკაზე თავის სასამართლო პროცესებზე), ისინი სამყაროს სტოიკოსების მსგავსად უყურებენ, რაც იმას ნიშნავს, რომ მათ კოსმოსურ გონებასთან თანხმობაში სურთ ცხოვრება. ეს ადამიანები ცდილობენ განახორციელონ სტოიკური ბრძენის იდეალი, ადამიანად ყოფნის გარკვეული წესი: იცხოვრონ გონების თანახმად, იცხოვრონ კოსმოსში და სხვა ადამიანების გვერდით. ეს არ არის მხოლოდ ზნეობის საქმე: ამაში მთელი არსებაა ჩართული. ანტიკური ფილოსოფია ადამიანს სთავაზობს ცხოვრების წესს, ხოლო ახალი დროის ფილოსოფია, პირიქით, წარმოგვიდგება, უპირველეს ყოვლისა, როგორც ტექნიკური ენის კონსტრუქცია, რომელიც სპეციალისტებისთვის არის განკუთვნილი.
ფილოსოფია ნებისმიერად შეგვიძლია განვსაზღვროთ, შეგვიძლია ავირჩიოთ ჩვენთვის სასურველი ფილოსოფია ან, თუკი შეგვიძლია, სულაც გამოვიგონოთ ფილოსოფია, რომელიც ღირებული გვგონია. მაგრამ თუკი ანტიკური განსაზღვრების ერთგულნი დავრჩებით (დეკარტი ან სპინოზა ჯერ კიდევ იყვნენ მისი ერთგულები: ფილოსოფია მათთვისაც „სიბრძნეში წვრთნა“ იყო) და ვიფიქრებთ, რომ ადამიანებისთვის სიბრძნის მდგომარეობის მიღწევა არსებითია, მაშინ ანტიკურ ტრადიციებში (სოკრატიზმი, პლატონიზმი, არისტოტელიზმი, ეპიკურეიზმი, სტოიციზმი, კინიზმი, სკეპტიციზმი) აღმოვაჩენთ ცხოვრების „მოდელებს“, ძირეულ ფორმებს (მათი მიხედვით გონება შეიძლება ადამიანურ არსებობას მიესადაგოს), სიბრძნის ძიების სხვადასხვა ტიპს. ღირებული სწორედ ანტიკური სკოლების მრავალფეროვნებაა. ის საშუალებას გვაძლევს, გონების სხვადასხვა შესაძლო ძირეული მიდგომა ერთმანეთს შევადაროთ, გვთავაზობს შესანიშნავ ნიადაგს ცდისთვის. ყოველივე ეს, ცხადია, გულისხმობს, რომ ეს ფილოსოფოსები დაგვყავს მათში ყველაზე არსებითზე, ვაცილებთ მათ მოძველებულ ელემენტებს, კოსმოლოგიურსა თუ მითოლოგიურს, და განვავითარებთ იმ ძირეულ პრინციპებს, რომლებიც თავად ამ ფილოსოფოსებს არსებითად მიაჩნდათ. სხვათა შორის, ეს არ ნიშნავს ერთი ფილოსოფიის არჩევას მეორის გამორიცხვის ხარჯზე. მაგალითად, ეპიკურეიზმი და სტოიციზმი შეესაბამება ჩვენი შინაგანი ცხოვრების ორ საპირისპირო, მაგრამ განუყოფელ პოლუსს: ზნეობრივი ცნობიერების მოთხოვნილებასა და არსებობის სიხარულის განცდას.27
ანტიკურობაში ფილოსოფია ყოველწამიერი ვარჯიშია. ის გვთავაზობს, კონცენტრაცია მოვახდინოთ ცხოვრების ყოველ წამზე, გავაცნობიეროთ ყოველი აწმყო მომენტის, კოსმოსის პერსპექტივაში დანახულის უსაზღვრო ღირებულება, იმიტომ რომ სიბრძნეში წვრთნა კოსმოსურ განზომილებას მოიცავს. ჩვეულებრივმა ადამიანმა დაკარგა კონტაქტი სამყაროსთან, ის სამყაროს სამყაროდ არ აღიქვამს; ის მას უდგება როგორც საშუალებას თავისი სურვილების დასაკმაყოფილებლად. მისგან განსხვავებით, ბრძენისთვის უნივერსუმი მუდამ სულიერი აწმყოა. ის უნივერსალურ პერსპექტივაში ფიქრობს და მოქმედებს. მას აქვს განცდა, რომ ეკუთვნის მთელს, რომელიც ინდივიდუალობის საზღვრებს ცდება. ანტიკურობაში ეს კოსმოსური განცდა არ ეკუთვნოდა იმავე რიგის მოვლენას, რასაც, მაგალითად, მეცნიერება ასტრონომიული ფენომენების შესახებ. მეცნიერული ცოდნა იყო ობიექტური და მათემატიკური, ხოლო კოსმოსური ცნობიერება - სულიერი წვრთნის შედეგი. მისი არსი იმაში გამოიხატებოდა, რომ უნდა გაეცნობიერებინა ინდივიდუალური არსებობის ადგილი კოსმოსის დიდ მდინარებაში, მთელის პერსპექტივაში: toti se inserens mundo, „სამყაროს მთლიანობაში ჩაძირვა“.28 ეს წვრთნა სრულდებოდა არა ზუსტი მეცნიერების აბსოლუტურ სივრცეში, არამედ კონკრეტული, ცოცხალი და აღმქმელი სუბიექტის მიერ ცოცხლად განცდილ გამოცდილებაში. ასეთია სამყაროსადმი დამოკიდებულების ორგვარი - ერთმანეთისგან სრულიად განსხვავებული - წესი. ამ წესებს შორის განსხვავების გაგებისათვის გავიხსენოთ ის სხვაობა, რომელიც ჰუსერლმა აღნიშნა ორ მოვლენას შორის; ერთია დედამიწის ბრუნვა, მეცნიერულად დამტკიცებული და დასაბუთებული, მეორეა დედამიწის უძრაობა, რომელსაც უშვებს როგორც ჩვენი ყოველდღიური გამოცდილება, ასევე ტრანსცენდენტური და კონსტიტუტიური ცნობიერება.29 ამ უკანასკნელისათვის დედამიწა არის ჩვენი ცხოვრების უძრავი ნიადაგი, ჩვენი აზროვნების მიმართების საგანი, ანუ, როგორც მერლო-პონტი ამბობს, „ჩვენი დროისა და ჩვენი სივრცის მატრიცა.“30 ასევე, კოსმოსი და ბუნება ჩვენი რეალურად განცდილი გამოცდილებისთვის, ჩვენი ცოცხალი აღქმისთვის წარმოადგენენ ჩვენი ცხოვრების უსაზღვრო ჰორიზონტს, ჩვენი არსებობის გამოცანას, ჩვენი შთაგონების წყაროს; ლუკრეციუსის თქმით, ეს არის horror et divina voluptas - „ძრწოლა და ღვთიური სიამოვნება.“31 „ფაუსტის“ ბრწყინვალე ლექსში გოეთემ ეს ასე გამოხატა: „ძრწოლა ადამიანის საუკეთესო ხვედრია; / ეს გრძნობა ძვირად ფასობს,/ხოლო ვისაც დაეუფლება, ის უსასრულობას ღრმად შეიგრძნობს.“32
მიმართება საკუთარ თავთან, მიმართება კოსმოსთან, მიმართება სხვა ადამიანებთან: ამ უკანასკნელ სფეროშიც საგულისხმოა ანტიკური ფილოსოფიური ტრადიციები. უნდა ვაღიაროთ, არც ერთი სხვა კლიშე არ არის ისე ღრმად და ურყევად ფესვგადგმული თანამედროვე ისტორიკოსების შეხედულებაში, როგორც ის აზრი, რომ ანტიკური ფილოსოფია იყო გაქცევა, საკუთარ თავში უკუქცევა: პლატონთან ეს იყო იდეათა სფეროსკენ სწრაფვა, ეპიკურელებთან - პოლიტიკურ მოღვაწეობაზე უარის თქმა, სტოელებთან - ბედის მორჩილება. სინამდვილეში საკითხისადმი ასეთი მიდგომა ორმაგად მცდარია. ჯერ ერთი, ანტიკური ფილოსოფია ყოველთვის ერთობაში ხორციელდებოდა; ამას მოწმობს პითაგორული კავშირები, პლატონური სიყვარული, ეპიკურული მეგობრობა, სტოელთა სულიერი მიზანსწრაფვა. ანტიკური ფილოსოფია გულისხმობს ერთობლივ მცდელობას, ძიების ერთობლიობას, ურთიერთდახმარებასა და სულიერ მხარდაჭერას. არსებითი ის არის, რომ ფილოსოფოსებს, საბოლოო ჯამში ეპიკურელებსაც კი, არასდროს შეუწყვეტიათ ფიქრი იმაზე, რომ ზემოქმედება მოეხდინათ ქალაქზე, გარდაექმნათ საზოგადოება, თანამოქალაქეებისთვის სამსახური გაეწიათ. ამ უკანასკნელებსაც არაერთხელ შეუსხამთ ხოტბა ფილოსოფოსებისთვის, რასაც წარწერები მოწმობენ. პოლიტიკური შეხედულებები შეიძლება განსხვავებული ყოფილიყო სკოლების მიხედვით, მაგრამ მუდამ სახეზე იყო მცდელობა, გავლენა მოეხდინათ ქალაქში ან სახელმწიფოში, მეფესა თუ იმპერატორზე. განსაკუთრებით სტოიციზმში (ამას ადვილად შევამჩნევთ მარკუს ავრელიუსის ტექსტებში) სამ მოვალეობას შორის, რომელთა შესახებ ყოველ წამს უნდა ვიფიქროთ (მათგან ორი ასეთია: ვიყოთ ფხიზელნი ფიქრის მიმართ; მივიღოთ ის, რასაც ბედი გვარგუნებს), მნიშვნელოვანი ადგილი ეთმობა იმ პრინციპს, რომ ჩვენი მოქმედებით მუდამ ადამიანთა საზოგადოებას უნდა ვემსახუროთ და მუდამ სამართლიანად უნდა ვიმოქმედოთ. ეს მოწოდება ძირეულად არის დაკავშირებული დანარჩენ ორთან. ეს იგივე სიბრძნეა, რომელიც შეესაბამება კოსმოსურ გონებასა და ადამიანებისთვის საზოგადო აზრს. მოთხოვნილება - იცხოვროთ ადამიანთა საზოგადოების სამსახურში და ვიმოქმედოთ სამართლიანად - ყოველგვარი ფილოსოფიური ცხოვრების ძირეული ელემენტია. სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, ფილოსოფიური ცხოვრება, წესისამებრ, გულისხმობს ვალდებულებებს საზოგადოების წინაშე. სწორედ ეს არის, ალბათ, ყველაზე ძნელად განსახორციელებელი: შევძლოთ, გონების დონეზე დავრჩეთ, არ დავუშვათ, რომ დაგვაბრმაოს პოლიტიკურმა ვნებებმა, განრისხებამ, გაბოროტებამ. მართლაც თითქმის მიუღწეველი წონასწორობაა დასამყარებელი, ერთი მხრივ, შინაგან მშვიდობას (რომელსაც სიბრძნე შობს) და, მეორე მხრივ, ვნებათაღელვას შორის (რომელსაც გარდაუვალად იწვევს უსამართლობის, ტანჯვა-წვალებისა და ადამიანთა გაჭირვების ხილვა). მაგრამ სიბრძნე სწორედ ამ წონასწორობაშია; შინაგანი მშვიდობა აუცილებელია იმისათვის, რომ წარმატებით ვიმოქმედოთ.
ასეთია ანტიკური ფილოსოფიის გაკვეთილი: ის თითოეულ ადამიანს მოუწოდებს, გარდაქმნას თავისი თავი. ფილოსოფია მოქცევაა, არსებობის ფორმისა და ცხოვრების წესის გარდაქმნაა, სიბრძნის ძიებაა. ეს ადვილი საქმე არ არის. ,,გზა, რომელსაც სიბრძნისკენ მივყავართ, ძნელი ჩანს, - წერს სპინოზა ,,ეთიკის” ბოლოს, - მაგრამ მისი პოვნა შესაძლებელია. ასე ძნელად საპოვნელი ის იმიტომაც არის, რომ რთულია. ხსნა რომ ადვილად ხელმისაწვდომი და დიდი ძალისხმევის გარეშე მისაღწევი ყოფილიყო, რაღატომ უგულებელყოფდა მას თითქმის ყველა? მაგრამ ყველაფერი მშვენიერი ძნელიც არის და იშვიათიც.”33
თარგმნა ლელა ალექსიძემ
_________________
1. პიერ ადო (Pierre Hadot, 1922) - ფრანგი ფილოსოფოსი, ანტიკური მფილოსოფიის სპეციალისტი, 1982 წლიდან კოლეჟ დე ფრანსის პროფესორი; საგრძნობი გავლენა მოახდინა მიშელ ფუკოს გვიანდელ შემოქმედებაზე. მოცემული სტატია იბეჭდება ავტორის თავაზიანი ნებართვით, რისთვისაც მას დიდ მადლობას ვუხდით.
2. თარგმანი შესრულებულია გამოცემიდან: Pierre Hadot, Exercices spirituels et philosophie antique, 2me édition, Paris 1987, p. 317-227: „La philosophie comme manière de vivre“, და შედარებულია გერმანულ თარგმანთან: Pierre Hadot, Philosophie als Lebensform. Antike und moderne Exerzitien der Weisheit. Aus dem Französischen von Ilsetraut Hadot und Christiane Marsch. Frankfurt am Main 2002, S. 164-176: „Die Philosophie als Lebensform“. სიტყვათა ხაზგასმა (კურსივი) პიერ ადოს ორიგინალური - ფრანგული გამოცემის მიხედვით წარმოვადგინეთ. მითითებებისთვის ვისარგებლეთ როგორც ფრანგული ორიგინალით, ასევე გერმანული გამოცემით. კვადრატულ ფრჩხილებში რამდენიმე ჩანამატი, ტექსტის უკეთესად გაგების მიზნით, ჩვენი დართულია (ლ.ა.).
3. Philon Alexandrinus, De specialibus legibus, II, § 44-49 (თარგმანი ბერძნულ დედანთან შევაჯერე, - ლ.ა.).
4. Quintilian., Institut. Orat., I, proem., 21.
5. R. Heinze, Xenokrates, Darstellung der Lehre, Leipzig 1892, S. 160, fragm. 4.
6. Epicurus, Epist. ad Pythocl., §85.
7. Marcus Aurelius, IX, 31.
8. Sextus Empiricus, Hypotyp. I, 28
9. Xenophon, Memorabilia, I, 2, 14.
10. Arist., Eth. Nicom., X, 7, 1178b3.
11. Epicur., Gnomologium Vaticanum, §77 (Epicuro, Opere, ed. B. Arrighetti, Torino 1973).
12. Epictetus, Diatrib., III, 21, 46 (Epictetus, The Discourses, ed. W. A. Oldfather, 2 vol., London 1959.
13. Metrodorus, fragm. 37, in: Metrodori Epicurei fragmenta collegit A. Körte. Jahrbücher für classische Philologie, Supplementumband 17, 1890, S. 557. Cf. Clemens Alexandrinus, Strom. V, 14, 138, 2.
14. Marcus Aurelius, XI, 1.
15. Diogen. Laert., VII, 39.
16. Diogen. Laert. IV, 18.
17. Epictet., Diatr., III, 21, 46
18. Epicurea in: Porphyrios, Pros Markellan, § 31, ed. W. Pötscher, Leiden 1969, p. 35.
19. Seneca, Epist. I, 2.
20. Plat., Apol., 29e1.
21. Plat., Resp. 474d, 476a.
22. Arist., Eth. Nicom., 1178a.
23. Justinus, Apologia, 1, 46, 1-4.
24. Dom Jean Leclercq, Pour l'histpire de l'expression „philosophie chrétienne“, in: Mélanges de Science religieuse, Vol. 9, 1952, p. 221.
25. A. Schopenhauer, Die Welt aks Wille und Vorstellung. Ergänzungen zum ersten Buch, Kap. 17, in: Sämmtliche Werke, hrsg. von Griesbach, Bd. II, Leipzig, 1891, S. 188-189.
26. Spinoza, Ethica V, 42, Scholium, in: B.de Spinoza, Werke. Lateinisch und deutsch, hrsg. von K. Blumentsock, Bd. II, Darmstadt 1980, S. 557.
27. შდრ. E. Kant, Die Metaphysik der Sitten. Ethische Methodenlehre, II, §53; Goethe, Gespräch mit J.D. Falk, in: F. von Biedermann, Goethes Gespräche, Leipzig 1910, Bd. IV, S. 469; K. Jaspers, Epikur, in: Weltbewohner und Weimarianer, Festschrift E. Beutler, Zürich 1960, S. 132.
28. Seneca, Epist. ad Lucillius, 66, 6, in: Annaeus Seneca, Philosophische Schriften, Bd. IIV, hrsg. M. Rosenbach, Darmstadt 1974-1984.
29. E. Husserl, Grundlegende Untersuchungen zum phänomenologischen Ursprung der Räumlichkeit der Natur (=Umsturz der Kopernikanischen Lehre), in: Philosophical Essays in Memory of E. Husserl, ed. Marvin Farber, Harvard University Press, Cambridge (Mass.) 1940, S. 307-325.
30. M. Merleau-Ponty, Éloge de la philosophie et autres essais, Paris 1953, p. 285.
31. Lucretius, De rerum natura III, 30, ed. H. Diels, Berlin 1923.
32. Goethe, Faust II, 6272.
Комментариев нет:
Отправить комментарий