четверг, 4 июля 2013 г.

ვაი, თქვენ, სჯუ­ლის მოძღ­ვარ­ნო!





,,ვფიქრობთ, რომ მღვდელმსახურთა შორის ცხონებულნი
მცირედნი არიან, უმრავლესობა წარწყმდება. მიზეზი ამისა
კი ის არის, რომ ეს საქმე სულის სიმაღლეს მოითხოვს.“
   წმ. იოანე ოქროპირი  
"ადგილსამყოფელი ( გარემო ) კი არ აცხოვნებს ადამიანს, არამედ საკუთარი კეთილი ნება. ადამი, ჩვენი პირველმშობელი, სამოთხეშიც დაეცა ცოდვით, მართალმა ლოთმა კი სოდომშიც შეინარჩუნა კეთილმსახურება." 
წმიდა ეფრემ ასური
"ქრისტე რელიგიურმა ხალხმა აცვა ჯვარს, მაგრამ სწორედ იმიტომ, რომ მან მათი ცრუ რელიგიურობა ამხილა, ანუ თანამედროვე ენით რომ ვთქვათ, იმაში ამხილა, რომ რელიგია იდეოლოგიად გადააქციეს. ქრისტეს მის ჯვარმცმელებთან კონფლიქტის მთელი არსი შემდეგია: ქრისტემ ადამიანი ყველაფერზე მაღლა დააყენა, მხოლოდ ის გახადა სიყვარულისა და აბსოლუტური ყურადღების საგანი. ქრისტეს მტრები კი რელიგიისაგან ელოდნენ წესრიგს, სამშობლოს გადარჩენას, თვითკმაყოფილებას და ყველაფერ ამისათვის მოითხოვდნენ უპიროვნო კანონებისადმი ბრმა მორჩილებას. ამ უკანასკნელის შესახებ კი ქრისტეს სიტყვაც არ უთქვამს ისევე, როგორც არაფერი უთქვამს სახელმწიფოს, საზოგადოების, ისტორიისა და კულტურის შესახებ, რომლებიც ოდითგანვე ყველა იდეოლოგიისათვის მთავარ საკითხებს წარმოადგენდნენ. ქრისტეს ყურადღება ყოველთვის მიმართული იყო მის გარშემო მყოფ ცოცხალ ადამიანებზე. ის მათ უფლებებზე არც კი საუბრობდა. მან მხოლოდ მათკენ მიმართა სიყვარული, თანაგრძნობა და ინტერესი."
პროტოპრესვიტერი ალექსანდრე შმემანი 


2013 წლის 17 მაისის მოვლენებმა, ბოლოს და ბოლოს, გაამჟღავნა, რომ ქვეყანაში ქართული მართლმადიდებელი ეკლესიის კრიზისია, რაც უკვე დიდი ხნის წინათ არის დაწყებული, თუმცა ხელოვნურად იქნა შეჩერებული, უფრო სწორად, არგამხელილი. ჭირმა თავი მაინც ვერ დამალა.
წერილში შევეხებით იმ პრობლემებს და მიზეზებს, რომლებიც ჟამით ჟამამდე დგას ეკლესიის წინაშე, კერძოდ: ეკლესიის მიერ საზოგადოდ აზროვნებისა და ანალიზის აკრძალვა, ინტელექტისგან ბრმა მორჩილების მოთხოვნა და, რაც ყველაზე მასიურია, ხალხის ე.წ. ეკლესიურობის გამოყენება.
ევ­რო­პა­ში ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი ეკ­ლე­სი­ის კრი­ზი­სი არ­სე­ბი­თად მე-19 სა­უ­კუ­ნი­დან და­იწყო. მთა­ვა­რი პრობ­ლე­მა ასე­თი იყო: სა­ხა­რე­ბა­ში ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლია ერთ-ერ­თი მთა­ვა­რი მოთხოვ­ნა - „შე­იყ­ვა­რე უფა­ლი ღმერ­თი შე­ნი, ყო­ვე­ლი­თა გუ­ლი­თა შე­ნი­თა, ყო­ვე­ლი­თა სუ­ლი­თა შე­ნი­თა და ყო­ვე­ლი­თა გო­ნე­ბი­თა შე­ნი­თა.“ ამ მოთხოვ­ნის მე­სა­მე ნა­წი­ლი - «გო­ნე­ბა“ - ეკ­ლე­სი­ის მი­ერ, ფაქ­ტობ­რი­ვად, უარ­ყო­ფი­ლი იყო (და არის). მარ­თ­ლაც, მორ­წ­მუ­ნე­თა უდი­დეს უმ­რავ­ლე­სო­ბას არც ად­რე და არც ახ­ლა სა­ხა­რე­ბა არა მარ­ტო არ წა­უ­კითხავს, არა­მედ ელე­მენ­ტა­რუ­ლი წარ­მოდ­გე­ნაც კი არა აქვს მის შე­სა­ხებ. ამ პრობ­ლე­მას ეკ­ლე­სია გულ­გ­რი­ლად უყუ­რებ­და და დღე­საც ასე იქ­ცე­ვა. ეკ­ლე­სია მტრუ­ლად იყო და არის გან­წყო­ბი­ლი ყო­ველ­გ­ვა­რი კრი­ტი­კუ­ლი აზ­რის მი­მართ, რაც სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში ეწი­ნა­აღ­მ­დე­გე­ბა ზე­მოთ ნახ­სე­ნებ „გო­ნე­ბას“. ეს ყვე­ლა­ფე­რი ხდე­ბო­და და ხდე­ბა იმი­ტომ, რომ მა­სა, რო­მე­ლიც „გო­ნე­ბას“ მოკ­ლე­ბუ­ლია, ბნე­ლია და ად­ვი­ლად სა­მარ­თა­ვი.
ევ­რო­პა­ში მე-19 სა­უ­კუ­ნე­ში აზ­როვ­ნე­ბა­ში მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი გარ­და­ტე­ხა მოხ­და და ინ­ტე­ლექ­ტი პრი­ო­რი­ტე­ტად იქ­ცა. ამ ყვე­ლა­ფერს ეკ­ლე­სია ხელ­ცა­რი­ე­ლი შეხ­ვ­და და აღ­ნიშ­ნულ «გო­ნე­ბა­ზე“ სა­ბო­ლო­ოდ თქვა უარი. ეკ­ლე­სი­ის მრევ­ლი კა­ტას­ტ­რო­ფუ­ლად შემ­ცირ­და და ქრის­ტი­ა­ნო­ბა ფორ­მა­ლო­ბად იქ­ცა.
რე­ლი­გი­ა­თა უმ­რავ­ლე­სო­ბა მორ­წ­მუ­ნის მი­მართ სა­კითხს ასეთ­ნა­ი­რად აყე­ნებს: „შენ ავად ხარ, შენ წა­მა­ლი გჭირ­დე­ბა. აი, წა­მა­ლი - ჩვე­ნი რე­ლი­გია! ავად­მ­ყო­ფი, რო­მე­ლიც წამ­ლის გა­მოკ­ვ­ლე­ვას იწყებს, დროს კარ­გავს და უეჭ­ვე­ლად კვდე­ბა!“ ამის შემ­დეგ მორ­წ­მუ­ნე სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბას უყუ­რებს, რო­გორც ავად­მ­ყო­ფი წა­მალს და სა­სუ­ლი­ე­რო პირ­თათ­ვის ად­ვი­ლად სა­მარ­თა­ვი ხდე­ბა.
ქრის­ტი­ა­ნულ­მა მოძღ­ვ­რე­ბამ თვი­სებ­რი­ვად ახა­ლი სა­ფუძ­ვე­ლი და­უ­დო პი­როვ­ნე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბას და მის გა­მო­ყო­ფას ჯგუ­ფის­გან. ამ პრო­ცე­სის მთა­ვარ ფაქ­ტო­რად სწო­რედ ზე­მო­აღ­ნიშ­ნუ­ლი «გო­ნე­ბა“ მი­იჩ­ნია. მი­თი­თე­ბუ­ლი პრო­ცე­სის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა მე­ტად რთუ­ლია, რად­გან არ­სე­ბი­თად და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია კვლე­ვას­თან და სა­ერ­თოდ მეც­ნი­ე­რე­ბას­თან. ქრის­ტი­ა­ნულ­მა მოძღ­ვ­რე­ბამ გა­ნათ­ლე­ბის გან­მარ­ტე­ბა მოგ­ვ­ცა: „იყა­ვით მეც­ნი­ერ, ვი­თარ­ცა გველ და უმან­კო, ვი­თარ­ცა ტრედ“. აქაც, რო­გორც ვხე­დავთ, მეც­ნი­ე­რე­ბა ორი ბი­ო­ლო­გი­უ­რი კომ­პო­ნენ­ტის გა­მამ­თ­ლი­ა­ნე­ბე­ლი ძი­რი­თა­დი აზ­რობ­რი­ვი გვირ­გ­ვი­ნია.
ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სია, უკ­ვე დი­დი ხა­ნია, «ავად­მ­ყო­ფი­სა და წამ­ლის“ იდე­ო­ლო­გი­ით მუ­შა­ობს და შე­დე­გიც სა­ხე­ზეა: ძალ­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი რა­ო­დე­ნო­ბის დაჩ­ლუნ­გე­ბუ­ლი მრევ­ლი, რომ­ლის სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბაა უსა­ხა­რე­ბო და უქ­რის­ტეო ქრის­ტი­ა­ნო­ბა. ეკ­ლე­სი­ა­ში მთე­ლი მოძღ­ვ­რე­ბა დაყ­ვა­ნი­ლია მხო­ლოდ ლოც­ვა­ზე, სან­თ­ლის ან­თე­ბა­ზე, პირ­ჯ­ვა­რის გა­და­წე­რა­ზე და, სა­უ­კე­თე­სო შემ­თხ­ვე­ვა­ში, მარ­ხ­ვა­ზე. ამას და მხო­ლოდ ამას ეწო­დე­ბა ეკ­ლე­სი­უ­რო­ბა.
ამ­რი­გად, ქარ­თ­ვე­ლი მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი (იდე­ა­ლი) ეს არის ე.წ. ეკ­ლე­სი­უ­რი ადა­მი­ა­ნი. უნ­და აღი­ნიშ­ნოს, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ის­ტო­რი­ა­ში და ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის ის­ტო­რი­ა­ში ყვე­ლა­ზე დი­დი ეკ­ლე­სი­უ­რი პი­როვ­ნე­ბა, არც მე­ტი, არც ნაკ­ლე­ბი, ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძის «კა­ცია ადა­მი­ა­ნის“ მთა­ვა­რი გმი­რი ლუ­არ­საბ თათ­ქა­რი­ძეა.
მა­ინც, რით ხა­სი­ათ­დე­ბა ლუ­არ­სა­ბი? რო­გორც არ უნ­და გა­გიკ­ვირ­დეთ:
1) არც ერ­თი წირ­ვა არ გა­უც­დე­ნია! 2) მარ­ხ­ვა არას­დ­როს გა­უ­ტე­ხავს! 3) ზედ­მი­წევ­ნით კარ­გად იცის, რო­დის უნ­და ჭა­მოს ხი­ლი, რო­დის უნ­და და­იხ­ს­ნი­ლოს ან მი­წა­ზე დაგ­დე­ბულ პურს რო­გორ უნ­და მო­ეპყ­რას.
4) „რაც არ უნ­და ექ­ნა, ის არ უქ­ნია“ ანუ ათი მცნე­ბა შე­უს­რუ­ლე­ბია! 5) უსაზღ­ვ­როდ უვი­ცია სა­ხა­რე­ბა­ში.
ნა­წარ­მო­ებ­ში ვკითხუ­ლობთ:

«ღმერ­თო! - ამ­ბობს სიზ­მარ­ში გულ­ნატ­კე­ნი ლუ­არ­სა­ბი, - რა და­გი­შა­ვე, შე და­ლოც­ვი­ლო, რომ შვილს არ მაძ­ლევ? მიბ­რ­ძა­ნე და აკი, გე­ა­ხელ თე­ლეთს სა­ლო­ცა­ვა­და, თორ­მე­ტა­ბა­ზი­ა­ნი ცხვა­რი და­გი­კალ, ორი აბა­ზის წმინ­და სან­თე­ლი აგინ­თე. სხვა რა ვქნა? წირ­ვა-ლოც­ვას უამი­სო­დაც არ ვაკ­ლ­დე­ბო­დი, მარ­ხ­ვა მე არ გა­მი­ტე­ხია, ყო­ველ წე­ლი­წადს წმინ­და ზი­ა­რე­ბა მი­მი­ღია და აღ­სა­რე­ბა მით­ქ­ვამს. აბა, ჩვენს მღვდელ­სა ჰკითხე, თუ მე ცოდ­ვა მიქ­ნია რა­მე. და­ვი­თის ლუკ­მად უნ­და გამ­ხა­დო? რაც იმას ქვე­ყა­ნა­ზედ ცოდ­ვა ჩა­უ­დე­ნია, ვინ მოს­თ­ვ­ლის? შარ­შან, ივა­ნე ნათ­ლის­მ­ცემ­ლის თა­ვის მოკ­ვე­თის დღეს ხორ­ცი უჭა­მია. პუ­რის ნა­ტეხს რომ მი­წა­ზე ჰხე­დავს, არ აიღებს და არ ემ­თხ­ვე­ვა, იქ­ნე­ბა ფე­ხიც და­ად­გას და გას­რი­სოს კი­დე­ცა. უკურ­თხ­ველ ყურ­ძენ­სა სჭამს, ფე­რის­ც­ვა­ლო­ბამ­დის არ მო­იც­დის ხოლ­მე. აღ­დ­გო­მა დღეს მღვდელს არ მო­უც­დის, რომ სუფ­რა უკურ­თხოს, ისე მი­ვარ­დე­ბა ხორ­ცე­ულს, რო­გორც დათ­ვი, ამის­თა­ნა მსუ­ნა­გია. ზი­ა­რე­ბით კი ეზი­ა­რე­ბა ხოლ­მე, მაგ­რამ რა გა­მო­ვი­და? სა­მი დღე ემ­ზა­დე­ბა, მარ­ტო სა­მი დღე, აბა, ეს რა ზი­ა­რე­ბაა?“
ახ­ლა მო­დით და «ეკ­ლე­სი­ურ დიდ ლუ­არ­საბს“ შე­ა­და­რეთ რო­მე­ლი­მე დღე­ვან­დე­ლი «მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი“, თუნ­დაც ერ­თი იმათ­გა­ნი მა­ინც, ვინც ქვით და კე­ტით „იცავ­და“ სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა­სა და ზნე­ო­ბას რუს­თა­ველ­ზე 17 მა­ისს. ამ უკა­ნას­კ­ნელ­თა სა­ხე­ებ­ში ცხა­დად მო­ჩან­და «ბრწყინ­ვა­ლე“ ლუ­არ­სა­ბი - მა­თი დი­დი წი­ნა­პა­რი!!
ნა­წარ­მო­ებ­ში ისევ ვკითხუ­ლობთ:
«ვა­ჟო! მე ვა­რის­ხებ ღმერ­თ­საო? - გეტყო­დათ გა­ო­ცე­ბით ლუ­არ­სა­ბი, - წირ­ვა-ლოც­ვას მე არ ვაკ­ლ­დე­ბი, კა­ცი მე არ მა­მიკ­ლავს და კა­ცი­სათ­ვის მე არ მა­მი­პა­რავს, რა­ზედ ვა­რის­ხებ ღმერ­თ­სა?“
ილია: «მარ­თა­ლი ხარ ჩე­მო ლუ­არ­საბ, შენ კა­ცი არ მო­გიკ­ლავს, კა­ცის­თ­ვის არ მო­გი­პა­რავს, ერ­თის სიტყ­ვით, რაც არ უნ­და გექ­ნა, არ გიქ­ნია. ესეც კარ­გია: უარა­რა­ო­ბას ეგა სჯო­ბია.“
რო­გორც ვხე­დავთ, ილია ადას­ტუ­რებს, რომ ლუ­არ­საბს წირ­ვა-ლოც­ვა არ გა­უც­დე­ნია და უფ­რო მე­ტიც - „რაც არ უნ­და ექ­ნა, ის არ უქ­ნია“! სა­ინ­ტე­რე­სოა, რომ ამ ფრა­ზა­ში იგუ­ლის­ხ­მე­ბა, არც მე­ტი, არც ნაკ­ლე­ბი, ათი მცნე­ბა! მარ­თ­ლაც, ათი მცნე­ბა თით­ქ­მის გა­მო­ნაკ­ლი­სის გა­რე­შე შე­ი­ცავს აკ­რ­ძალ­ვას. ანუ იმას, რაც არ უნ­და ქნას ადა­მი­ან­მა. ხო­ლო თვით ილი­ას და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ათი მცნე­ბის მი­მართ ასე­თია: „უარა­რა­ო­ბას ეგა სჯო­ბია.“
ამ­რი­გად, ჩვენ წი­ნა­შეა ღრმად ეკ­ლე­სი­უ­რი, სა­ეკ­ლე­სიო წე­სე­ბის უბად­ლო მცოდ­ნე და შემ­ს­რუ­ლე­ბე­ლი, ჩლუნ­გი „მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი“ ლუ­არ­საბ თათ­ქა­რი­ძე.
ლუ­არ­სა­ბის ჩვე­ნე­უ­ლი და­ხა­სი­ა­თე­ბის მი­მართ შე­იძ­ლე­ბა, კითხ­ვე­ბი და ეჭ­ვე­ბი წარ­მო­იშ­ვას, მაგ­რამ ტექ­ს­ტე­ბი ხომ ნა­წარ­მო­ე­ბი­და­ნაა მო­ტა­ნი­ლი და თვი­თონ ილია ადას­ტუ­რებს, რომ ლუ­არ­სა­ბი არის ღრმა ეკ­ლე­სი­უ­რი, რომ მას „რაც არ უნ­და ექ­ნა, ის არ უქ­ნია“. ეს არის აზ­რი, რო­მე­ლიც ეკუთ­ვ­ნის სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის მი­ერ წმინ­და­ნად შე­რაცხულ «წმინ­და ილია მარ­თალს“; და ეს აზ­რი უეჭ­ვე­ლი უნ­და იყოს სა­ეკ­ლე­სიო პი­რე­ბის­თ­ვის.
სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში რას წარ­მო­ად­გენს ლუ­არ­სა­ბი? ამ კითხ­ვას პა­სუ­ხობს იაკობ მო­ცი­ქუ­ლის ფორ­მუ­ლა: „რწმე­ნა საქ­მე­ე­ბის გა­რე­შე მკვდა­რია“ (იაკო­ბი 2.17) და «რად­გან, რო­გორც ხორ­ცია მკვდა­რი სუ­ლის გა­რე­შე, ასე­ვე რწმე­ნაა მკვდა­რი საქ­მე­ე­ბის გა­რე­შე“ (იაკო­ბი 2.26).
თა­ვის მხრივ, ილი­აც ასე ეპა­სუ­ხე­ბა ლუ­არ­საბს: „მი­თამ პა­სუ­ხი ეგ არის? წირ­ვა-ლოც­ვას არ ვაკ­ლ­დე­ბიო, რა გა­მო­ვი­და? იქ ყო­ველ­თ­ვის გსმე­ნია ჩვენ­თ­ვის ჯვარ­ც­მუ­ლი ქრის­ტეს სიტყ­ვა: «ვი­თა მა­მა ზე­ცი­სა იყავ შენ სრუ­ლიო“. აბა, ერთ წამს შენს სი­ცოცხ­ლე­ში მა­გის­თ­ვის სცდილ­ხარ? არა, შენ მა­გის­თ­ვის არა სცხოვ­რობ. შენ სცხოვ­რობ, რომ სვა და ჭა­მო, და არა იმის­თ­ვის სჭამ და სვამ, რომ იცხოვ­რო, ესე იგი, ეცა­დო, რომ ვი­თა მა­მა ზე­ცის იყო შენც სრუ­ლი.“
ერ­თი მხრივ, ლუ­არ­სა­ბის მი­ერ სა­ეკ­ლე­სიო წე­სე­ბის ღრმა ცოდ­ნას ილია უპი­რის­პი­რებს ლუ­არ­სა­ბის «გა­ნათ­ლე­ბას“ ბიბ­ლი­ა­ში. მო­ვიყ­ვა­ნოთ ერ­თი დი­ა­ლო­გი ნა­წარ­მო­ე­ბი­დან, რო­მე­ლიც ხე ბო­რო­ტი­სა და ხე კე­თი­ლის ის­ტო­რი­ას ეხე­ბა:
«- ის რა ხე იყო, იმათ რომ ხი­ლი მო­ი­პა­რეს? - ხე ბო­რო­ტი­სა და ხე კე­თი­ლი­სა. - ეხ­ლა აღარ არის ის ხე? - რო­გორ არა. ამ­ბო­ბენ რუსთ ხელ­მ­წი­ფის ბაღ­ში ერ­თი ოქ­როს ოთა­ხიაო, იმა­ში არის, სუ იაგუნ­დის ფოთ­ლე­ბი ას­ხიაო.
- ზურ­მუხ­ტი­სა იქ­ნე­ბა, - გა­უს­წო­რა ლუ­არ­საბ­მა,
- დი­ახ, ზურ­მუხ­ტი­საა... - ნე­ტა­ვი მე მა­მე­პა­რა, - ხომ და­გარ­ჩობ­დ­ნენ, - რომ არ შე­ვატყო­ბი­ნებ­დი, ჩავ­ყ­ლა­პავ­დი და მუ­ცელს ხომ არ გა­მიჭ­რიდ­ნენ“.
ეკ­ლე­სი­უ­რო­ბი­სა და ბიბ­ლი­ის კა­ტას­ტ­რო­ფუ­ლი უვი­ცო­ბის ასე გა­ერ­თი­ა­ნე­ბა ილი­ას სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს, და­ხა­ტოს გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი სა­ხე, რო­მელ­საც ეწო­დე­ბა «რწმე­ნა საქ­მე­ე­ბის გა­რე­შე“. თუ გა­ვიხ­სე­ნებთ ლუ­არ­სა­ბის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბას გა­ნათ­ლე­ბას­თან, თუ რო­გორ ამა­ყობს იგი თა­ვი­სი უვი­ცო­ბით, უკ­ვე სა­ბო­ლო­ოდ და­ვას­კ­ვ­ნით, რომ ილი­ამ თა­ვის «კა­ცია ადა­მი­ან­ში“ შექ­მ­ნა სა­ხე და გვიჩ­ვე­ნა, თუ რას წარ­მო­ად­გენს «რწმე­ნა საქ­მე­ე­ბის გა­რე­შე“. ამით გა­ი­ლაშ­ქ­რა ქრის­ტი­ა­ნო­ბის ეკ­ლე­სი­უ­რო­ბა­ზე დაყ­ვა­ნის წი­ნა­აღ­მ­დეგ ანუ ქრის­ტი­ა­ნო­ბის წარ­მარ­თი­ზა­ცი­ის წი­ნა­აღ­მ­დეგ.
თუ რამ­დე­ნად სა­ხი­ფა­თოა «ლუ­არ­სა­ბი“ სა­ზო­გა­დო­ე­ბი­სათ­ვის ან თვით ეკ­ლე­სი­ის­თ­ვის, დი­დი ხა­ნია, კარ­გად არის ცნო­ბი­ლი და ილი­ა­მაც სწო­რედ ამი­ტომ შექ­მ­ნა ეს სა­ხე.
ახ­ლა გა­ვიხ­სე­ნოთ, 21-ე სა­უ­კუ­ნის და­საწყის­ში რა რე­აქ­ცია მოჰ­ყ­ვა მწე­რალ ლა­შა ბუ­ღა­ძის ნა­წარ­მო­ებს «პირ­ვე­ლი რუ­სი“. მთე­ლი «ლუ­არ­სა­ბო­ბა“ ფეხ­ზე დად­გა თა­ვი­სი «წმინ­და­ნის“ და­სა­ცა­ვად, მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ეს ნა­წარ­მო­ე­ბი, რა­მო­დე­ნი­მე «ლუ­არ­სა­ბის“ გარ­და, არა­ვის ჰქონ­და წა­კითხუ­ლი. თუმ­ცა ამას «ლუ­არ­სა­ბე­ბის­თ­ვის“ არა­ვი­თა­რი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა არა აქვს. შე­იქ­მ­ნა სა­ო­მა­რი სი­ტუ­ა­ცია და აიკ­რ­ძა­ლა შე­სა­ნიშ­ნა­ვი ნა­წარ­მო­ე­ბი «პირ­ვე­ლი რუ­სი“. ეკ­ლე­სი­ამ მო­ითხო­ვა, ნა­წარ­მო­ე­ბი აღარ გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბუ­ლი­ყო და ყვე­ლა გა­ა­ჩუ­მა. კრი­ზი­სი ჩა­ი­ფარ­ცხა, უფ­რო სწო­რად, შე­ი­ფუ­თა.
რო­ცა მორ­წ­მუ­ნე ქვით და კე­ტით იცავს სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბას და წმინ­და­ნებს, რას ნიშ­ნავს ეს? ეს ნიშ­ნავს, რომ ამ მორ­წ­მუ­ნე­ებს არ სწამთ, რომ ღმერ­თი არ­სე­ბობს, არ სწამთ მი­სი ძა­ლის და სა­კუ­თა­რი ძა­ლით აპი­რე­ბენ იმის დაც­ვას, რა­საც ღმერთს უწო­დე­ბენ. ვი­ნა­ი­დან, ეს ღმერ­თი მათ­თ­ვის ერ­თი კერ­პია და სხვა არა­ფე­რი. უძ­ლურ კერპს კი დაც­ვა სჭირ­დე­ბა. სწო­რედ ამას უნ­და მი­ე­წე­როს «ლუ­არ­საბ­თა“ დი­დი აგ­რე­სია.
გა­ვიხ­სე­ნოთ კი­დევ ერ­თი მა­გა­ლი­თი ჩვე­ნი ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი წარ­სუ­ლი­დან. 1993 წლის ბო­ლოს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს რა­დი­ო­ში შედ­გა ყო­ველ­კ­ვი­რე­უ­ლი გა­და­ცე­მა «ორ­შა­ბა­თის ინ­ტერ­ვიუ“ (რო­მელ­საც ხალ­ხი «გლა­ხის ნა­ამ­ბობს“ უწო­დებ­და). ჟურ­ნა­ლის­ტი ნა­ტო ონი­ა­ნი ჩვე­უ­ლებ­რივ «ორ­შა­ბა­თის ინ­ტერ­ვი­უს“ იღებ­და ე.შე­ვარ­დ­ნა­ძის­გან.
კითხ­ვა - ბა­ტო­ნო ედუ­არდ, ოქ­ტომ­ბ­რის თვე­ში, რო­ცა ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლი ძა­ლე­ბი ქუ­თა­ისს მო­ად­გ­ნენ, თქვენ ქუ­თა­ის­ში იყა­ვით და მა­ლე და­ტო­ვეთ ქა­ლა­ქი. რა­ტომ მო­ი­ქე­ცით ასე?
პა­სუ­ხი - იცით ნა­ტო, მე ამ ბო­ლო დროს მორ­წ­მუ­ნე გავ­ხ­დი! აი, რო­ცა სო­ხუმ­ში დავ­რ­ჩი ბო­ლომ­დე, სო­ხუ­მი და­ე­ცა. ვი­ფიქ­რე, ქუ­თა­ის­შიც რომ ბო­ლომ­დე დავ­რ­ჩე­ნი­ლი­ყა­ვი, ქუ­თა­ი­სიც და­ე­ცე­მო­და. ამი­ტომ დავ­ტო­ვე ად­რე ქა­ლა­ქი.
ნა­ტო ონი­ა­ნის აღ­ტა­ცე­ბას საზღ­ვა­რი არ ჰქონ­და, ხუმ­რო­ბა საქ­მე ხომ არ არის - სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ინ­ტე­ლექ­ტის ინ­ტე­ლექ­ტი ედ­ვარდ, გი­ორ­გი შე­ვარ­დ­ნა­ძე «მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი“ გახ­და და მო­ე­ფი­ნა ჭეშ­მა­რი­ტი სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბის ნა­თე­ლი. სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში, ის, რაც ედუ­არდს და ნა­ტოს და კი­დევ ბევრს რწმე­ნა ეგო­ნათ, არც მე­ტი, არც ნაკ­ლე­ბი, ცრურ­წ­მე­ნაა - ე. შე­ვარ­დ­ნა­ძე „მორ­წ­მუ­ნე“ გახ­და არა სა­ხა­რე­ბის კითხ­ვით, არა­მედ სო­ხუმ­ზე და ქუ­თა­ის­ზე დაკ­ვირ­ვე­ბით.
არ შე­იძ­ლე­ბა, არ აღ­ვ­ნიშ­ნოთ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს დღე­ვან­დე­ლი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის იუს­ტი­ცი­ის მი­ნისტრ თ.წუ­ლუ­კი­ა­ნის გან­ცხა­დე­ბა: „არ მინ­და, მორ­წ­მუ­ნე სა­ზო­გა­დო­ე­ბა შე­ვა­ში­ნო, მაგ­რამ ათო­ბით ათა­სი პი­რა­დო­ბის მოწ­მო­ბის ნომ­რებ­ში აღ­მოჩ­ნ­და მიწყო­ბი­ლად სა­მი ექ­ვ­სი­ა­ნი. ახალ ელექ­ტ­რო­ნულ მოწ­მო­ბებ­ში ასე­თი კომ­ბი­ნა­ცია არ იქ­ნე­ბა.“ აი, რო­გორ ზრუ­ნავს ახა­ლი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა ხალ­ხ­ზე! აბა, სა­ა­კაშ­ვი­ლის ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა სულ არ ფიქ­რობ­და ამა­ზე, ისე არი­გებ­და «ექ­ვ­სი­ა­ნე­ბის სა­მე­უ­ლებს.“
არა­ერ­თი ამ­გ­ვა­რი ეპი­ზო­დის თან­ხ­ლე­ბით ვი­თარ­დე­ბო­და და ვი­თარ­დე­ბა დრო­დად­რო ქრის­ტი­ა­ნო­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში და შე­დე­გიც შე­სა­ბა­მი­სი გვქვს. აღა­რა­ვის ახ­სოვს ქრის­ტი­ა­ნის მთა­ვა­რი მი­ზა­ნი: «იყა­ვი სრულ, ვი­თარ­ცა მა­მაი შე­ნი ცა­თა ში­ნა სრულ არს“ ან შო­თა რუს­თა­ვე­ლის: „მოგ­ვე­ცეს შერ­თ­ვა ზესთ მწყობ­რ­თა წყო­ბი­სა“.
მარ­თ­ლ­მა­დი­დებ­ლო­ბით თა­ვის მო­წო­ნე­ბა ჩვენ­ში უკ­ვე დი­დი ხა­ნია, დამ­კ­ვიდ­რ­და. „ჩვენ მარ­თ­ლ­მა­დი­დებ­ლე­ბი ვართ“, „ან მარ­თ­ლ­მა­დი­დებ­ლო­ბა, ან სიკ­ვ­დი­ლი“ და სხვა. მარ­თ­ლ­მა­დი­დებ­ლო­ბა, კა­თო­ლი­კო­ბა, ის­ლა­მი, იუდა­იზ­მი, ბუ­დიზ­მი და სხვა არის რჯუ­ლი ანუ კა­ნო­ნი და მათ შე­სა­ხებ პავ­ლე მო­ცი­ქუ­ლი ამ­ბობს: „რწმე­ნით მარ­თ­ლ­დე­ბა კა­ცი, რჯუ­ლის საქ­მე­ე­ბის­გან და­მო­უ­კი­დებ­ლად» (პავ­ლე.რომ.2.28). „თქვენ, ვინც რჯუ­ლით იმარ­თ­ლებთ თავს, უქ­რის­ტე­ოდ დარ­ჩით და მოს­წყ­დით მადლს» (პავ­ლე.გალ.5.4).
პავ­ლე მო­ცი­ქუ­ლის ფორ­მუ­ლე­ბი საკ­მა­ოდ ღრმა და რთულ ში­ნა­არსს შე­ი­ცავს და აქ მათ შე­სა­ხებ უფ­რო დაწ­ვ­რი­ლე­ბით სა­უ­ბა­რი გან­ზ­რა­ხუ­ლი არ გვაქვს. მაგ­რამ, გა­მოთ­ქ­მა «ჩვენ მარ­თ­ლ­მა­დი­დებ­ლე­ბი ვართ“ და სხვა, რჯუ­ლით თა­ვის მარ­თ­ლე­ბაა და, რო­გორც აღ­ნიშ­ნუ­ლი იყო, ეს ნიშ­ნავს უქ­რის­ტე­ოდ დარ­ჩე­ნას და უქ­რის­ტე­ოდ დარ­ჩე­ნი­ლე­ბი ისეთ საქ­ცი­ელს ჩა­დი­ან, რაც 2013 წლის 17 მა­ისს გან­ხორ­ცი­ელ­და.
ძალ­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ფაქ­ტი, რო­მელ­საც გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი რო­ლი და დატ­ვირ­თ­ვა აქვს, არის ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი მოძღ­ვ­რე­ბის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ადა­მი­ა­ნის სა­მარ­თალ­თან; „თქვენ ხორ­ც­თა­ებრ სჯით...“ (იოანე 8.15) ან «ნუ გა­ა­სა­მარ­თ­ლებთ, რა­თა არა გა­სა­მარ­თ­ლ­დეთ“. ანუ «ადა­მი­ა­ნის სა­მარ­თა­ლი არ არ­სე­ბობს“! ცნო­ბი­ლია, რომ იქ, სა­დაც სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბის ტო­ტა­ლუ­რი დამ­ყა­რე­ბა ხდე­ბა, ტო­ტა­ლუ­რი უსა­მარ­თ­ლო­ბა დამ­ყარ­დე­ბა! სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეკ­ლე­სია გულ­გ­რი­ლად, უფ­რო სწო­რად, „გა­გე­ბით“ ეკი­დე­ბა ქვე­ყა­ნა­ში «სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბის“ დამ­ყა­რე­ბის ფაქტს და სა­ფუძ­ველს უდებს ტო­ტა­ლურ უსა­მარ­თ­ლო­ბას. ამას კი გა­საკ­ვი­რად ეგუ­ე­ბა ეკ­ლე­სია, რო­მელ­საც მო­ეთხო­ვე­ბა, მკაც­რად იცავ­დეს ქრის­ტი­ა­ნულ მოძღ­ვ­რე­ბას, მაგ­რამ მხო­ლოდ უვი­ცო­ბი­სა და სიბ­ნე­ლის გა­მო? ხმას არ იღებს და სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში მხარს უჭერს ქვე­ყა­ნა­ში მიმ­დი­ნა­რე რეპ­რე­სი­ებს. «მარ­თ­მა­დი­დე­ბე­ლი“ მრევ­ლი კი მო­უთ­მენ­ლად ელის ქვე­ყა­ნა­ში სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბის დამ­ყა­რე­ბას!
«ადა­მი­ა­ნის სა­მარ­თ­ლის“ აღ­ნიშ­ნულ კა­ტე­გო­რი­ას არ­სე­ბი­თად გა­ნი­ხი­ლავს სერ­ვან­ტე­სი «დონ კი­ხოტ­ში“. ამ წიგ­ნ­ში გა­კე­თე­ბუ­ლია ძალ­ზე მნიშ­ნე­ლო­ვა­ნი დას­კ­ვ­ნა: „სა­მარ­თალს ეძებს მხო­ლოდ სუ­ლე­ლი“. ეს კა­ტე­გო­რია სა­ერ­თოდ არ არ­სე­ბობს ე.წ. ეკ­ლე­სი­უ­რე­ბის­თ­ვის და სწო­რედ ამი­ტომ ისი­ნი კე­ტით, ქვე­ბით ამ­ყა­რე­ბენ სა­მარ­თალს. ამით ისი­ნი აღი­ა­რე­ბენ, რომ უქ­რის­ტე­ოდ და უსა­ხა­რე­ბოდ დარ­ჩ­ნენ.
სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბის პრობ­ლე­მა მე­ტად რთუ­ლია და არ ვა­პი­რებთ, აქ ამ სა­კითხს დაწ­ვ­რი­ლე­ბით შე­ვე­ხოთ. თუმ­ცა, ერ­თი რამ უნ­და აღი­ნიშ­ნოს: ის ფაქ­ტი, რომ „ადა­მი­ა­ნის სა­მარ­თა­ლი არ არ­სე­ბობს“, სრუ­ლი­ა­დაც არ ნიშ­ნავს იმას, რომ სა­ხელ­მ­წი­ფოს სა­მარ­თა­ლი არ უნ­და ჰქონ­დეს. რა თქმა უნ­და, სა­ხელ­მ­წი­ფოს შე­ფარ­დე­ბი­თი სა­მარ­თა­ლი უნ­და ჰქონ­დეს და აქვს კი­დეც. სხვა სა­კითხია, სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში აღი­ა­რე­ბუ­ლია თუ არა ადა­მი­ა­ნის სა­მარ­თ­ლის შე­სა­ხებ ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი კა­ტე­გო­რია, რად­გან მი­სი უარ­ყო­ფა ტო­ტა­ლუ­რი უსა­მარ­თ­ლო­ბის დამ­ყა­რე­ბას იწ­ვევს.
რო­გორც „დი­დი ლუ­არ­სა­ბის­თ­ვის“, ასე­ვე დღე­ვან­დე­ლი «ლუ­არ­სა­ბე­ბის­თ­ვის“ უცხოა ქრის­ტი­ა­ნის მთა­ვა­რი მი­ზა­ნი: სწრაფ­ვა სრულ­ყო­ფი­ლე­ბის­კენ. ამი­ტომ დევ­ნი­ან ისი­ნი მუს­ლი­მა­ნებ­სა და სხვა უმ­ცი­რე­სო­ბებს. თა­ვი­სუ­ფა­ლი ნე­ბა, რო­მე­ლიც ღმერ­თ­მა თი­თო­ე­ულ ადა­მი­ანს მი­ა­ნი­ჭა, „ლუ­არ­სა­ბე­ბის­თ­ვის“ სა­კუ­თარ ნე­ბად მი­იჩ­ნე­ვა. ის, ვინც სრულ­ყო­ფი­ლე­ბის­კენ მი­ის­წ­რაფ­ვის, იმა­საც ით­ვა­ლის­წი­ნებს, რომ თა­ვი­სუ­ფა­ლი ნე­ბა (თა­ვი­სუ­ფა­ლი არ­ჩე­ვა­ნი) ძალ­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, ვი­ნა­ი­დან თა­ვი­სუ­ფა­ლი ნე­ბის გა­რე­შე პი­როვ­ნე­ბა ვერ შედ­გე­ბა და ამი­ტომ თვი­თონ ისი­ნი გა­გე­ბით უნ­და ეპყ­რო­ბოდ­ნენ ნე­ბის­მი­ერ უცხო აზრს. ადა­მი­ა­ნი აგი­ტა­ცი­ით ან სხვა ზე­მოქ­მე­დე­ბით «გეი“ ვერ გახ­დე­ბა, ხო­ლო ასე­თი მოვ­ლე­ნე­ბი სა­შუ­ა­ლე­ბას გვაძ­ლევს, ბუ­ნებ­რი­ვად შე­ვე­გუ­ოთ ისეთ აზ­რ­საც კი, რო­მე­ლიც ჩვენ­თ­ვის შე­იძ­ლე­ბა, კა­ტე­გო­რი­უ­ლად მი­უ­ღე­ბე­ლი იყოს. ასე­თი მოქ­მე­დე­ბით ჩვენ ვდგე­ბით აღ­ნიშ­ნულ, ჩვენ­თ­ვის მი­უ­ღე­ბელ მოვ­ლე­ნებ­ზე მაღ­ლა ანუ მივ­დი­ვართ სრულ­ყო­ფი­ლე­ბის­კენ.
რო­გორც დღეს ახალ­გაზ­რ­დო­ბა­სა და მრევლს ას­წავ­ლი­ან, ეკ­ლე­სია არის პრე­ვენ­ცია. ამ­რი­გად, მღვდელს თუ და­უ­ჯე­რებს მრევ­ლი, მა­შინ იგი არ იმ­რუ­შებს, არ «იპა­რავს“ და სხვა. სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში, არ არ­სე­ბობს რე­ლი­გია, რო­მე­ლიც თა­ვის მრევლს არ უკ­რ­ძა­ლავს პარ­ვას, მრუ­შო­ბას, კა­ცის კვლას და სხვა. სწო­რედ ამი­ტომ არის, რომ თუ ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი მოძღ­ვ­რე­ბა პრე­ვენ­ცი­ა­ზე და­იყ­ვა­ნე­ბა, მა­შინ თა­ვის ფუნ­ქ­ცი­ას კარ­გავს და «ავად­მ­ყო­ფი­სა და წამ­ლის“ რე­ლი­გი­ად იქ­ცე­ვა. იგი კარ­გავს თა­ვის ძი­რი­თად, პი­როვ­ნე­ბის წარ­მოქ­მ­ნის ფუნ­ქ­ცი­ას და მრევლს აქ­ცევს ჯო­გად (რა­ი­მე აზ­რით მო­წეს­რი­გე­ბულ ჯგუ­ფად). ეკ­ლე­სი­ებ­ში ბევ­რ­ჯერ გვი­ნა­ხავს ახალ­გაზ­რ­დე­ბის უაზ­რო სა­ხე­ე­ბი, რომ­ლე­ბიც სა­სუ­ლი­ე­რო პი­რე­ბის ასე­ვე უაზ­რო ან აგ­რე­სი­ულ ქა­და­გე­ბას უს­მე­ნენ.
ადა­მი­ანს მთე­ლი სი­ცოცხ­ლის გან­მავ­ლო­ბა­ში ერთ ოთახ­ში თუ ჩავ­კე­ტავთ, იგი, ცხა­დია, ვერც იპა­რავს და ვერც იმ­რუ­შებს. მაგ­რამ, ადა­მი­ა­ნი­სათ­ვის ასე­თი მდგო­მა­რე­ო­ბა არა­ბუ­ნებ­რი­ვია და ამ­გ­ვარ პი­რო­ბებ­ში ვერც პი­როვ­ნე­ბა შედ­გე­ბა და ვერც სა­ზო­გა­დო­ე­ბა. ადა­მი­ა­ნი, პი­როვ­ნე­ბა იქ უნ­და ჩა­მო­ყა­ლიბ­დეს, სა­დაც თა­ვი­სუ­ფა­ლი არ­ჩე­ვა­ნი შე­საძ­ლე­ბე­ლია და ამ არ­ჩე­ვა­ნის შეზღუდ­ვა ან, უფ­რო მე­ტი, შეწყ­ვე­ტა პი­როვ­ნე­ბას აბ­რუ­ნებს ჯოგ­ში. იმ შემ­თხ­ვე­ვა­შიც კი, რო­ცა იგი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­გან იზო­ლი­რე­ბუ­ლია.
ეკ­ლე­სი­უ­რო­ბა: ლოც­ვა, მარ­ხ­ვა და სხვა სა­ეკ­ლე­სიო რი­ტუ­ა­ლე­ბი არის მე­თო­დი, სა­შუ­ა­ლე­ბა, რა­თა სრულ­ყო­ფი­ლე­ბის გზა­ზე შემ­დ­გარ პი­როვ­ნე­ბას და­ეხ­მა­როს. ამ­გ­ვა­რად, ეკ­ლე­სი­უ­რო­ბა არის მე­თო­დი და არა მი­ზა­ნი. მი­ზა­ნი არის გზა სის­რუ­ლის­კენ. რო­ცა ეკ­ლე­სი­უ­რო­ბა მიზ­ნად იქ­ცე­ვა, მა­შინ იგი იქ­ცე­ვა დაბ­რ­კო­ლე­ბად სის­რუ­ლის­კენ, ხო­ლო სა­ეკ­ლე­სიო წე­სე­ბი და რი­ტუ­ა­ლე­ბი გა­სარ­თობ შო­უს ემ­ს­გავ­სე­ბა. ამ დროს ქრის­ტი­ა­ნო­ბის მთა­ვა­რი მი­ზა­ნი, გან­ღ­მ­რ­თო­ბა, სა­ერ­თოდ გა­მო­ი­რიცხე­ბა. ამ შემ­თხ­ვე­ვა­ში მორ­წ­მუ­ნეს სწამს არა ღმერ­თი, არა­მედ მღვდე­ლი, რაც უქ­რის­ტე­ოდ დარ­ჩე­ნას ნიშ­ნავს!
შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში და­ვით აღ­მა­შე­ნე­ბელ­მა დი­დი გა­ჭირ­ვე­ბით მო­ა­ხერ­ხა და გაწ­მინ­და ეკ­ლე­სია, ვი­ნა­ი­დან ეკ­ლე­სი­ი­დან და სამ­ღ­ვ­დე­ლო­ე­ბი­დან გა­მო­დი­ო­და „ყო­ვე­ლი უს­ჯუ­ლო­ე­ბა და ცოდ­ვა“. ეს მა­შინ სა­სი­ცოცხ­ლოდ აუცი­ლე­ბე­ლი იყო, რად­გან სა­ხელ­მ­წი­ფო ეკ­ლე­სი­ის გა­რე­შე ვერ იარ­სე­ბებ­და. ელი­ტურ სა­ხელ­მ­წი­ფო­ში, სა­დაც ეკ­ლე­სია გა­მო­ყო­ფი­ლია სა­ხელ­მ­წი­ფოს­გან, ეს უკა­ნას­კ­ნე­ლი ვერ ჩა­ე­რე­ვა ეკ­ლე­სი­ის საქ­მე­ებ­ში. ხო­ლო დღე­ვან­დე­ლი ეკ­ლე­სია უძ­ლუ­რია, თვი­თონ მო­აგ­ვა­როს კრი­ზი­სი. მთე­ლი სიძ­ნე­ლეც სწო­რედ ეს არის.
და­სას­რულს გვინ­და, მო­ვი­ტა­ნოთ ერ­თი და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი «მეც­ნი­ე­რუ­ლი“ ანა­ლი­ზი, რო­მე­ლიც ნაწყ­ვე­ტია სა­სუ­ლი­ე­რო პი­რის მი­ერ და­წე­რი­ლი რე­ცენ­ზი­ი­დან. სა­რე­ცენ­ზიო ნაშ­რო­მი წარ­დ­გე­ნი­ლი იყო „სა­მეც­ნი­ე­რო სიმ­პო­ზი­უმ­ზე“, რო­მე­ლიც სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სა­პატ­რი­არ­ქოს მი­ერ იყო მოწყო­ბი­ლი.
რე­ცენ­ზი­ა­ში წე­რია: „უნ­და შევ­ნიშ­ნოთ, რომ წმინ­და წე­რი­ლი­სად­მი სუ­ბი­ექ­ტუ­რი მიდ­გო­მა, ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი ინ­ტერ­პ­რე­ტა­ცი­ე­ბი, მით უმე­ტეს, ეკ­ლე­სი­ის საღ­ვ­თო მა­მე­ბის ნა­აზ­რე­ვის გა­უთ­ვა­ლის­წი­ნებ­ლად, და­უშ­ვე­ბე­ლია. ყვე­ლა შე­კითხ­ვა­ზე, რაც კი პა­სუხს ექ­ვემ­დე­ბა­რე­ბა, უკ­ვე გა­ცე­მუ­ლია პა­სუ­ხი. ჩვენ, უბ­რა­ლოდ, უნ­და მო­ვი­ძი­ოთ ისი­ნი და მარ­თე­ბუ­ლად გა­მოვ­თ­ქ­ვათ“.
რო­გორც ვხე­დავთ, ეკ­ლე­სი­უ­რი მა­მის თვალ­საზ­რი­სით, მთე­ლი მეც­ნი­ე­რე­ბა ის არის, რომ, თურ­მე, უნ­და მო­ი­ძიო სხვი­სი «ნა­აზ­რე­ვი“ (თუნ­დაც იგი საღ­ვ­თო მა­მე­ბის იყოს) და მარ­თე­ბუ­ლად წარ­მოთ­ქ­ვა. იქ, სა­დაც «ყვე­ლა შე­კითხ­ვა­ზე პა­სუ­ხია გა­ცე­მუ­ლი“, მეც­ნი­ე­რე­ბა ვერ იარ­სე­ბებს და არც სა­მეც­ნი­ე­რო სიმ­პო­ზი­უ­მე­ბია სა­ჭი­რო. ეს კი იმას ნიშ­ნავს, რომ ადა­მი­ანს გო­ნე­ბა და მეც­ნი­ე­რე­ბა აღარ სჭირ­დე­ბა. ანუ, სა­ზო­გა­დოდ უარი ით­ქ­ვას დი­ა­ლექ­ტი­კა­ზე?!
ამ ეკ­ლე­სი­უ­რი მა­მე­ბის­თ­ვის ჩვენც „მო­ვი­ძი­ეთ ნა­აზ­რე­ვი“ სა­ხა­რე­ბი­დან: „ვაი, თქუ­ენ­და სჯუ­ლის მოძღ­ვარ­ნო, რა­მე­თუ დაჰ­მა­ლე­ნით კლი­ტე­ნი მეც­ნი­ე­რე­ბი­სა­ნი! არც თქვენ შე­დი­ხართ და შემ­ს­ვ­ლე­ლებ­საც აბ­რ­კო­ლებთ“(ლუ­კა 11.52 ).
ვახტანგ ცაგარეიშვილი, თსუ-ს პროფესორი
თენგიზ კიკაჩეიშვილი, თსუ-ს პროფესორი
Please Share it! :)

Комментариев нет:

Отправить комментарий